23948sdkhjf

Miljöteknik-mässan i Göteborg visar Lupo 3L

: Volkswagen Lupo 3 L TDI har tillsammans med Audi A2 1.2 TDI fått utmärkelsen bästa miljöval 2001/2002 av den gröna motororganisationen Verkehrsclub Deutschland, VCD. Den var den första bilen som klarade den mycket låga förbrukningsgränsen 3 liter/100 km. Lupo 3L TDI var också den första bilen med förbränningsmotor som nådde under 90 gram utsläpp av koldioxid per kilometer och blev den första dieselbilen som uppfyllde kraven för miljöklass 1. Lupo 3L TDI visas på utställningen Miljöteknik på Svenska Mässan i Göteborg den 4-7 september. Fram till i september i år har Volkswagen-handlarna levererat drygt 450 exemplar till svenska kunder. Köpare är till övervägande del privatpersoner, många långpendlare, ofta tekniskt intresserade och miljöengagerade. Den gröna Lupo-modellen är numera mest såld i hela Lupo-programmet! I blandad körning drar Lupo 3L TDI 2,99 liter/100 km. Det betyder att den utan större svårigheter kan klara sträckan Stockholm-Malmö fram och åter på en tank (34 liter diesel eller biobränslet rapsmetylester). Och man ska åka norrut klarar man sträckan Stockholm-Östersund fram och tillbaka på en tank. Räckvidden är nämligen 114 mil. Drygt 2 miljarder kr har det kostat att miljöanpassa en vanlig Lupo till Lupo 3L TDI. Då har man bantat karossen på ca 150 kg med lätta material som aluminium, magnesium och plast. En förbättrad aerodynamik har sänkt luftmotståndet från cw 0,32 till 0,29. Mindre kylluftgaller, slät undersida, strömlinjeformad baklucka, spoilers, aerodynamiskt optimerade stötfångare är några av strömlinjeförbättringarna. Lättrullande lågfriktionsdäck används för att hålla ner bränsleförbrukningen. Grunden till den låga förbrukningen och de låga avgasutsläppen har lagts i den avancerade motorn - en 3-cylindrig 1,2 liters direktinsprutad turbodieselmotor på 61 hk som arbetar med mycket höga insprutningstryck - 2000 bar jämfört med 1200 bar för en vanlig TDI-motor. För att ta största möjliga miljöhänsyn stängs motorn av när Lupo 3L TDI stannar till vid t.ex. rött ljus med nedtrampad bromspedal i 3 sekunder. När föraren släpper upp bromspedalen går motorn automatiskt igång igen. När man släpper upp gaspedalen i nedförs-lut frirullar bilen genom att kopplingen då kopplar ur automatiskt. Växellådan är en 5-växlad mekanisk växellåda med lägsta tänkbara inre friktion. Den växlar automatiskt för att motorn ska utnyttjas så effektivt som möjligt. Kopplingspedal saknas.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064