Mekanikerbrist tvingade fram utlandsrekrytering
När börjessons lastbilar i skånska Östra Ljungby inte lyckades få tag på lastvagnsmekaniker i Sverige åkte man till Slovakien och rekryterade. För snart ett år sedan kom tre slovakiska mekaniker till Scania-verkstaden i Östra Ljungby. – Det har fungerat bra och två av de tre mekanikerna är kvar och har erbjudits fast anställning. Det enda problemet har varit språket, men de har läst svenska sedan de kom hit och det fungerar bättre och bättre, säger verkstadschef Göran Johansson. Företagets lastvagnsanläggning i Östra Ljungby har ett 25-tal anställda, främst lastbilsmekaniker. Men när man behövde anställa fler mekaniker i fjol visade det sig helt omöjligt att få tag på några i Sverige. Efter att ha försökt rekrytera inom landet, kände sig företaget till slut att gå utomlands. Representanter för Börjessons var själva nere i Slovakien och träffade kandidater. Slovakerna var villiga att flytta till Sverige och tackade ja till tjänsterna. Men först var bolaget tvunget att ta kontakt med Invandrarverket, nuvarande Migrationsverket, för att ordna alla papper. Börjessons VD Lars Heimner konstaterade att det var mycket byråkrati i samband med anställningarna. – Det är mycket formalia när man tar in folk på det här viset. Vi mötte rätt mycket motstånd men man får gå vidare när man får avslag. Men med EU blir den här typen av flyttning vanligare, sade han. Börjessons var också i kontakt med fackförbundet Metall för att kontrollera att det inte fanns några svenska mekaniker lediga.