Passat W8 till Sverige efter nyår
Volkswagen har sin prestigehöjare i Passat-serien på gång. Med 4-liters 8-cylindrig motor på 275 hk, permanent fyrhjulsdrift, komfortabel inredning, exklusiv utrustning och ett gynnsamt pris från ca 377.000 kr blir nya Passat W8 en het utmanare i lyxbilsklassen. Efter nyår introduceras modellen på den svenska marknaden. Passat W8 är ett första, strategiskt viktigt steg in i storbilssegmentet där Volkswagen ämnar slå sig in med flera och även ännu större modeller. Den kommer både som Sedan och Variant, bägge karossalternativen med en mycket påkostad utrustning. Jämfört med den tidigare största modellen i Passatserien (V6 Highline) standardutrustas den diskret lyxiga Passat W8 med bland annat 6-växlad manuell låda, antisladdsystemet ESP med bromsassistent, kraftigare bromsar, komfortstolar med läder och tyg, stor 80-literstank, fyra kromade avgasutsläpp, Bi-Xenonljus med automatisk räckviddsinställning och både för hel- och halvljus, 17-tumshjul med lättmetallfälgar, extra kromdetaljer på t.ex. dörrsidor och växelkonsol samt färddator. Därtill utrustas bilarna i Sverige med dimljus i spoilern fram, farthållare, regnsensor, automatiskt avbländbar innerbackspegel, åtta högtalare, Vavonaträ på instrumentbrädan och ett parkeringshjälpsystem. Kraftfull W8-motor Den kompakta W8-an (W för cylinderrader i dubbel-V-konstruktion) är på 4 liters volym och utvecklar 275 hk (202 kW) vid 6 000 varv/min. Motorstyrkan mätt i maximalt vridmoment är hela 370 Nm redan vid 2 750 r/min. Acceleration 0-100 tar 6,5 sekunder; 6,8 sekunder med Variant. Med automatlåda tar 0-100 drygt en sekund längre tid. Toppfarten är begränsad till 250 km/tim. Bränsleförbrukningen vid blandad körning uppges till 13,1 liter/100 km ( 13,2 för Variant), ungefär lika för manuell växellåda och automat. 4-ventilsteknik och variabla kamaxlar bidrar till högt vridmoment på låga varv och även till att ge låga avgasutsläpp. Dubbla balansaxlar bidrar till komfortabel gång. Avgassystem med dubbla kromade utblås ger bilen en dovt sportig klang. Hög säkerhet För att erbjuda mesta möjliga aktiva säkerhet standardutrustas Passat W8 med 4Motion fyrhjulsdrift med torsendifferential, elektronisk differentialspärr (EDS), antispinnsystem (ASR) och antisladdsystem (ESP) med bromsassistent. Krocksäkerheten är väl tillgodosedd med utöver dubbla airbags, sidoairbags, bältesträckare mm -sidokrockskyddsgardiner. För den som vill skräddarsy sin bil finns tillvalsutrustning som navigationsanläggning med TV-monitor, elinställning av framstolarna med minnesfunktion mm. Passat W8 introduceras i Sverige i början på nästa år. Priset startar vid ca 377.000 för Passat W8 Sedan med 6-växlad manuell växellåda. Tiptronic automat kostar 15.000 kr extra. Tillägget för Variant är 6.000 kr. - Vi kan erbjuda ett klart konkurrenskraftigt pris, hävdar Lars Nord, chef för Volkswagen Personbilar. Med fyrhjulsdrift, 8-cylindrig motor och en mycket påkostad utrustning har vi fått ett intressant alternativ som kan locka en hel del kunder i pre