ComposeIT och IBM har byggt mobilt säljstöd åt Svenska Würth
ComposeIT, samarbetspartner till IBM, har med produkter från IBM byggt ett mobilt säljstöd åt Würth Svenska AB. Lösningen innebär att säljaren har tillgång till alla kund- och orderuppgifter ute på fältet och att order som läggs före kl 14.00 kan levereras samma dag. Inom Würth Svenska AB arbetar över 130 säljare från norr till söder. De säljer fästelement, el- och tryckluftsmaskiner, verktyg, underhålls- och kemitekniska produkter inom främst två branschområden - fordon och metall. De hanterar tillsammans ca 5000 orderrader dagligen från 20 000 kunder som kan välja bland 9 000 artiklar. Det nya säljstödet har skapat högre effektivitet i alla led. -Vår affärsidé är att sälja produkter av hög kvalitet direkt till slutförbrukare. Det uppnår vi genom att ha marknadens bästa servicekoncept. Det har vi förverkligat genom vår säljstödslösning, säger Peter Bergman, IT-chef på Würth Svenska AB. Order på stående fot Tidigare har säljarna rapporterat in sina ordrar till huvudkontoret i Örebro via fax för manuell behandling. Lösningen från IBM och ComposeIT innebär att varje säljare nu istället utrustats med en portabel dator. Ett säljstöd baserat på Dominoplattformen låter alla säljare i realtid se alla sina kunder med uppdaterade uppgifter, artiklar, omsättning, senaste ordrar, restordrar, fasta rabatter m m. Säljaren kan också lägga ordrar som förs över direkt till de interna systemen. Säljaren kan lägga ordrar direkt på stående fot hos kund via en webbaserad orderfunktion. Via en inringning till databasen registreras ordern och alla ordrar inkomna före kl 14.00 levereras samma dag. Kunderna är vinnarna -De som i första hand vinner på detta är våra kunder, säger Peter Bergman. Vi kan nu leverera snabbare, det blir färre fel och vi kan direkt se om en artikel är slut och istället erbjuda en annan. Lösningen * Säljstödet är kopplat till Würths affärssystem som består av en IBM/AS400 med Movex- och IBM DB2-databaser. * Säljarna är uppkopplade via Citrix till säljstödet som utvecklats i Lotus Domino. * Uppgifter om kunder och ordrar hämtas från ett back end-system i realtid via DECS - Domino Enterprise Connection Services. * Säljarna kan lägga in ordrar via sin webbrowser utan att vara uppkopplade till företagets system genom att utnyttja DOLS - Domino Offline Service. * Efter en uppringning från säljaren synkroniseras ordrarna med Domino och färdigställs för överföring till Movex/DB2-databaserna.