Bi-Xenonljus som tillval på Volvo
Nu tar Volvo ytterligare ett steg mot ökad säkerhet vid mörkerkörning. Bi-Xenonljuset ger minst 60 procents högre ljusintensitet än konventionella strålkastare, en stor fördel i vårt land, där vi ofta kör i mörker i kombination med våta vägbanor. Bi-Xenonljusen går nu att välja till Volvo S60, V70, S80. Volvos Bi-Xenonljus har en reflektorstrålkastare där samma lampa utnyttjas för både hel- och halvljus. Ljusbilden ändras genom att förflytta reflektorn, vilket ger hel- eller halvljus. Fördelarna med denna lösning är flera: * Halvljuset är vitare, har högre intensitet och ljusbilden är både bredare och kraftigare. * På helljuset är ljusbilden också jämnare och lika bred som på halvljuset - samtidigt som det lyser betydligt längre - ca 150 meter längre än en vanlig H7-strålkastare. Vid sidan om Bi-Xenonljuset finns dessutom en extra reflektor med en konventionell halogenlampa. Den ger ett tillskott på helljus och mjukar upp de skarpa gränserna mellan ljus och mörker. * Genom att samma lampa lyser kontinuerligt, både på hel- och halvljus, blir tillförlitligheten betydligt högre. Livslängden hos en gasurladdningslampa är dessutom mycket bättre. Den håller mer än fem gånger längre än halogenlampor och är mindre energikrävande att driva. * Genom att ändra läge på reflektorerna flyttas ljusbilden successivt. Helljuset glider fram utan att det uppstår en kraftig förändring av ljuset och omställningen för ögat sker mjukt. En lösning som Volvo är först i världen med. Redan förra året infördes Xenonljus som tillval på Volvo S/V40, dock gäller det endast på halvljuset. Samtidigt som Bi-Xenonljuset införs på Volvos större bilar startar också produktionen av Diesel automat till S60, V70 och S80. Dessutom får Volvo S80 T6 en stötfångare och midjelist som är helt lackerade i bilens färg.