Malmö-företag satsar på specialbilar
Med hjälp av specialbyggda fordon, baserade på vanliga personbilar kan biltransporter ske snabbare, säkrare och billigare över hela Europa. Det hävdar Malmö-företaget Certigo, vars specialbyggda transportbilar registrerats som lätta lastbilar och därmed minimerar problem med hastighetsbegränsningar, tull och regleringar av arbetstid bakom ratten. Trots att Certigos bilar är så kallade lätta lastbilar, det vill säga att de väger under 3500 kg, får de ändå lasta 2 ton och dessutom dra lika mycket släpvagnsvikt. Dessutom kan man köra snabbare än vad stora lastbilar får göra - i Tyskland innebär det tex. fri fart och möjlighet att köra även på lastbilsförbjudna söndagar. Den reglering av arbetstid gällande tunga transporter i Europa, omfattar inte heller de lätta transportbilar Certigo använder vilket i praktiken innebär att man med två chaufförer kan köra dygnet runt. - För många av våra kunder är det både lönsammare och säkrare att använda oss, även om vi startar i Malmö och uppdraget är att transportera en viss bil från mellersta Europa till den södra delen, förklarar Robert Solstad vid Certigo. Bilarna är luftfjädrade och kan sänkas mycket lågt vid lastning och lossning. Detta är en fördel när det gäller till exempel låga sportbilar. - Det minskar risken för att något händer med bilen, säger Robert Solstad. När man måste upp på en brant ramp eller trängas med andra bilar är risken för skador mycket större. Transportbilarna är täckta med flaket som ett stort skåp för att minimera risken att något oförutsett händer med bilen. Enligt Solstad stannar föraren oftast kvar i bilen under hela tiden en transport sker. För att möjliggöra bra kommunikation under transporten har bilarna också utrustats med den senaste tekniken. - Vi har både satellitnavigeringsutrustning och möjlighet att ta emot e-post i bilarna. Därför är risken för att vi ska köra fel begränsad med maximala möjligheter att komma fram på utsatt tid, säger Robert Solstad. Bland kunderna finns såväl svenska som utländska företag. Exempel är amerikanska George P Johnson, tidningen Bilsport och transportuppdrag för Ferrari. Tekniska fakta Bilarna baseras på vanliga personbilar (SAAB och Audi) men är ombyggda till treaxliga transportfordon med ett transportskåp på flaket. Lastutrymmet är 5,5 m långt 2,5 m brett och 1,94 m högt.