23948sdkhjf

Köpa bil på stormarknad-succé i Belgien

Näst intill ett stenkast från EU-högkvarteret i Bryssel har lågpriskedjan Colruyt sålt 70 nya bilar under en tvåveckorsperiod. Kunderna har kunnat beställa sin nya bil samtidigt som de handlat livsmedel, kläder m.m. Colruyt är Belgiens tredje största kedja av stormarknader och företaget har inlett ett samarbete med bilhandelsföretaget Cardoen i Antwerpen, även det ett lågprisföretag. Stormarknadskunderna har erbjudits nya Alfa-Romeo eller Ford Fiesta till priser som ligger 22 till 25 procent under listpriset i den ordinarie bilhandeln. Demobilar, men även enbart bilder på bilarna, har funnits i varuhusen. Kunden har kunnat betala 50 euro (ca 460 svenska kronor) i deposition. Efter att detta slagits in i stormarknadens kassa tillsammans med ost, mjölk, grönsaker m.m. har kunden bara haft att åka till en Cardoen-bilhall och visa upp sitt kvitto. Därefter har bilköpet gjorts upp, till det rabatterade priset. Försäljningsdirektör Jean-Pierre Roelands vid Colruyt konstaterar att bilförsäljningen blivit en succé och nu skall verksamheten utvärderas, innan man bestämmer sig för om det skall bli en fortsättning. I så fall vid stormarknader i hela Belgien. Colruyt har även butiker i Frankrike och kanske kommer även franska bilägare att få chansen att shoppa bil på det här sättet. Det här belgiska bilförsäljningsprojektet är ett direkt resultat av EU-kommissionens uttalanden om gruppundantaget. Kommissionen vill göra den europeiska bilhandeln mer öppen och konkurrensutsatt för att få ner bilpriserna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062