ESSO gör comeback i Sverige!
ESSO gör comeback på den svenska marknaden efter 16 års frånvaro. Det är ExxonMobil som tar upp ESSOs smörjoljeprodukter. Någon relansering av det välkända bensinstationsmärket är dock inte aktuell inom överskådlig tid. -Någon tiger i tanken blir det inte, däremot olja i motorn, säger Stefan Österberg på ExxonMobil. Relanseringen av ESSO på den svenska marknaden är en direkt följd av fusionen mellan Exxon och Mobil 2000. I samband med denna slogs även de båda företagens europeiska smörjmedelsdivisioner samman. En världsaktör bildades. Det var i samband med branschmässan AutoTeknik som ExxonMobil för första gången gick ut i offentlighet med relanseringen av ESSOs produkter på den svenska marknaden. Optimismen spirar från Mobils svenska försäljningsavdelning som nu får ytterligare en och kompletterande produkt att marknadsföra. Fordon först Inledningsvis fokuserar Mobil på ESSO smörjmedel för användning inom fordonssidan, men även en satsning på ESSOs industriprodukter kommer att ske under det närmaste året. ´´ ESSO är ett mycket starkt varumärke med bra smörjmedel som kvalitets- och prismässigt kompletterar Mobils mycket starka premiumprodukter som Mobil1, säger Stefan Österberg, som är försäljningschef för Mobils fordonsdivisioner i Sverige och Danmark. ´´ Vi ökar bredden i vårt sortiment samtidigt som vi kan möta upp nya kundgrupper och deras krav och behov, fortsätter Stefan Österberg. Mobil säljer Försäljnings- och distributionstekniskt används Mobils befintliga kanaler som även svarar för teknisk- och kundsupport. Redan idag finns Mobil representerat som smörjmedel på 40% av alla större och märkesanslutna bilverkstäder. ´´ Startsträckan är kort, menar Österberg och förklarar att det är i första hand bilverkstäder som kommer att erbjudas ESSOs mineral-, delsyntet- och helsyntetoljor. Men även många reservdelsbutiker och grossister kommer att få ESSO i sitt sortiment. ´´ ESSOs sortiment är mycket brett, dessutom rekommenderas ESSOs oljor av biltillverkare som bl a Toyota och Peugeot, berättar Österberg vidare och framhåller att i Toyotas aktuella F1-satsning står ESSO för alla smörjmedel som används. Bra produkter till bra pris Sett ur en teknisk synvinkel är ESSOs smörjoljor anpassade för moderna bilar med flerventilsteknik och/eller turbo. Ordet prisvärt är korrekt. ´´ Det är bra produkter som ger bra motorskydd till bra pris, menar Stefan Österberg och tillägger att ESSOs produkter torde attrahera verkstäder som både ser till kundnyttan i bra smörjmedel och till den ekonomiska förtjänsten i att sälja ett välkänt varumärke. ´´ Det ena utesluter inte det andra i ett resonemang om verkstadslönsamhet kontra kvalitet, säger han. ESSO har inte funnits representerade på den svenska marknaden sedan årsskiftet 85-86 då Statoil i samband med köp av Svenska ESSO AB övertog bensinstationsnät och den kemiska divisionen. Tillverkning av ESSOs och Mobils smörjmedel för den nordiska marknaden sker för övrigt i Uddevalla. Så var det tigern. Den klassiska ESSO-symbolen har hängt med sedan 1915 då den introducerades av Tiger Benzin i Norge för att sedermera upphöjas till sammanhållande logotype för hela ESSO. Nu finns den åter officiellt i Sverige!