Digitala färdskrivare införs i Europa
Sommaren 2004 planeras en ny typ av digitala färdskrivare att installeras i alla nytillverkade bussar och tunga lastbilar som ska användas inom Europeiska Unionen. Införandet av den digitala färdskrivaren baseras på en EG-förordning som beslutades den 13 juni. Den digitala färdskrivaren gör det möjligt att kontrollera att förarna och transportföretagen följer det regelverk för kör- och vilotider som finns inom EU. Syftet med regelverket är också att förbättra arbetsmiljön och att öka trafiksäkerheten. Det bidrar också till rättvis konkurrens mellan transportföretagen. Den digitala färdskrivaren införs successivt och kommer att ersätta den färdskrivaren som används idag. Samliga länder i Europa - d v s även utanför EU - kommer på sikt att införa den digitala färdskrivaren. Den nya färdskrivaren är en dator som installeras i fordonet. Data om fordonets och förarens körtid, raster och andra aktiviteter lagras i färdskrivaren. Dessutom lagras information om förarens körtid och raster i ett färdskrivarkort som är ett smart kort. Kortet är personligt och fungerar både som nyckel till färdskrivaren och lagringsplats för information om förarens körning. Vägverket ansvarar för att den digitala färdskrivaren införs i Sverige. Ansvaret innebär bland annat att: * Ge ut färdskrivarkort till förare, transportföretag, verkstäder och kontrollmyndigheter * Säkra att typgodkända färdskrivare och färdskrivarkort används * Utforma nationella regelverk kring den digitala färdskrivaren