Förstärkt takstruktur ger skydd vid roll over olycka
När nu Volvo Personvagnar tar steget in på SUV-marknaden kräver det att man fokuserar på en rad nya områden. Ett av dem är roll over-olyckor där fordonet rullar över på taket en eller flera gånger. Volvos Roll Over Protection System, ROPS, tar sig an roll Oder-problemet ur två angreppsvinklar: - ett stabiliseringssystem, RSC, som minimerar risken för vältning över huvud taget - ökat skydd för de åkande om en olycka ändå skulle inträffa Den högre tyngdpunkten hos en SUV gör att risken för en roll over-olycka i vissa situationer är högre än hos en konventionell personbil. Därför är tyngdpunkten på Volvo XC90 lägre än hos de flesta SUV er: 664 millimeter. Det är endast 89 mm högre än på en Volvo V70 XC. För att ytterligare minimera risken för en roll over-situation är Volvo XC90 utrustad med ett aktivt stabiliseringssystem kallat Roll Stability Control eller RSC. Systemet registrerar med hjälp av en gyrosensor hur snabbt och med vilken vinkel bilen börjar luta. Utifrån detta beräknas den slutliga lutningen och därmed risken för att bilen ska välta. Om den beräknade vinkeln är så stor att det finns en uppenbar risk för vältning aktiveras antislirsystemet DSTC (Dynamic Stability and Traction Control). DSTC svarar med att minska motoreffekten och vid behov bromsa ett eller flera hjul tills bilen understyr och stabiliteten återupprättats. Detta hjälper till att minska risken för roll over-olyckor orsakade av extrema manövrer. Om Volvo XC90 skulle välta träder det passiva säkerhetssystemet in. Syftet är att minska risken för att passagerarnas huvuden kommer i kontakt med bilens innertak och sidopaneler. Volvo har förstärkt delar av takstrukturen i Volvo XC90 med extremt starkt borstål, som är fyra till fem gånger starkare än normalt stål. Alla säten är utrustade med bältesförsträckare för att hålla passagerarna säkert på plats. Vid en olycka spänner försträckaren bilbältet tätt mot kroppen för att ge maximalt skydd. För att hindra huvudena från att slå i bilens sidor är Volvo XC90 är försedd med uppblåsbara krockskyddsgardiner IC (Inflatable Curtain). IC hindrar också passagerarna från att helt eller delvis kastas ur bilen vid en olycka. Volvo XC90 har en version av IC som är speciellt anpassad till vältningsolyckor. Detta innebär att den förblir uppblåst under längre tid för att ge maximalt skydd vid en roll over-olycka. Vidare är gardinen invikt i en kassett på sådant sätt att den följer konturerna av fönsterrutorna när den blåses upp. Om passageraren lutar sitt huvud mot fönsterrutan i utlösningsögonblicket slinker gardinen emellan passagerarens huvud och rutan och skyddar på så sätt bättre.