Digitalt nätverk styr elektriska funktioner
De större mekaniska och elektriska funktioner i nya Saab 9-3, inklusive många komfortfunktioner för förare och passagerare, styrs via ett avancerat digitalt nätverk. Det inkluderar enligt uppgift bilindustrins mest omfattande systemtillämpning av fiberoptisk teknik. Den ger en signalkapacitet som är 50 gånger större än de snabbaste traditionella kabelförbindelserna och erbjuder en säker grundplattform för tillämpning av nya telematikfunktioner, vilket gör det möjligt för kommande ägare av 9-3 att enkelt installera nya funktioner. Det elektroniska och elektriska nätverket använder databussöverföring – det som ofta kallas multiplexing – för att ansluta grupper av elektriska undersystem och förmedla signaler från bilens samtliga sensorer. På detta sätt använder en CANBUS (Controller Area Network) bara en eller två ledningar med mikroprocessorer, transistorer och LED (Light Emitting Diodes) för att ersätta en komplicerad konventionell kabelstam och alla dess reläer, omkopplare och lampor. CANBUS-tekniken ger fördelar när det gäller viktminskning, tillförlitlighet och dataöverföringskapacitet. Den används för att ansluta de viktigaste subsystemen i nya 9-3: drivlina, chassi, karosseri, infotainment, telematik, navigation och klimat/komfort. En uppsättning sensorer utgör ”nervändarna” i nya 9-3 och de data de tillhandahåller skickas som paket av digitala signaler, eller “bussar”, längs tre informationsmotorvägar. Varje paket stannar där det behövs vid 44 stationer eller mikroprocessorer för analys och åtgärd. En kraftfull styrenhet styr trafiken på var och en av dessa motorvägar och deras stationer; de tre näten är integrerade med varandra för att se till att det inte förekommer några stockningar eller motstridiga krav. Om alla funktioner i nya 9-3 skulle åstadkommas med hjälp av traditionell, komplex kabelstam, skulle den väga mer än 40 kg extra och vara dubbelt så lång, bortåt 1600 meter. En enda “ledningsmotorväg” eller låghastighetsbuss med en kapacitet på 33 kbit per sekund, ansluter funktionerna inne i bilen: tändningsnyckeln, rattlåset, airbag, huvudinstrumentbrädan, inre belysning, dörrar, speglar, fönster, larm, ilagd växel , soltaket, elektriskt inställbara stolar och parkeringshjälpen. Drivlinans styrning, motorstyrsystemet Trionic 8, ABS, TCS, ESP och relaterade funktioner är samtliga förbundna via en höghastighetsbuss med två ledningar och en överföringskapacitet som är 15 gånger större, 500 kbit per sekund. Den tredje motorvägen är enligt uppgift den största som monterats i en personbil med fiberoptik i stället för ledningar. Den ger en massiv kapacitet på 25 Mbit per sekund, 50 gånger större än en dubbel ledningsbuss. Den används av de tre audiosystemalternativen och av den integrerade GSM-telefonen med röststyrning GPS navigationssystem med DVD-enhet och av OnStar telematiktjänst (endast tillgänglig på den amerikanska marknaden). Den snabbt föränderliga IT-världen gör att kunderna sannolikt kommer att ställa allt större krav på kommunikationsmöjligheterna den tid man tillbringar i bilen. Saab konstaterar att 9-3 är konfigurerad för att hantera alla sannolika utvecklingsvägar inom digital kommunikation till och från bilen.