Subaru firar 30 år med 4-hjulsdrift
Att japanska Subaru har sysslat med 4-hjulsdrift länge, det vet många. Men att det i år är hela 30 år sedan den första bilen med Subarus egensinniga lösning kom ut, kanske inte så många vet. Ett 30-årsjubileum som gör Subaru till det bilmärke som har allra längst erfarenhet av 4-hjulsdrivna personbilar. Samtidigt firar märket 20 år i Sverige! Subaru är en del av den japanska Fuji Heavy Industries koncernen. En företagsgrupp som har rötter från 1917, men som funnits i dagens form sedan 1953 och varit noterade på Tokyobörsen sedan 1960. Ursprungligen var flygplan, tåg och skotrar de viktigaste produktgrupperna, men redan 1954 började man med bilar. Bilar som från och med 1955 sålts under varumärket Subaru. Idag tillverkar Subaru ca 640.000 bilar om året. Det gör att man är en relativt liten aktör på marknaden, men ändå betydligt större än både Volvo och Saab. 4-hjulsdriften kom in i bilden 1972, när Subaru Leone 1400 såg dagens ljus. En kompakt kombi som till det yttre var ganska lik många av samtidens bilar. Men när man lyfte på skalet var det helt nya lösningar som visades. Här kunde man bland annat hitta både 4-hjulsdrift och boxermotor. En kombination som visat sig fungera så bra att man än idag – 30 år senare – håller fast vid den på samtliga modeller som säljs i västvärlden. Visst hade det funnits 4-hjulsdrift tidigare. Men Subaru var det första märket som gjorde det tillgängligt för vanliga bilister i vanliga personbilar. - Subarus 4-hjulsdrift har alltid varit avsett att ge bättre egenskaper på vägen, snarare än vid sidan av den, säger Dan Persson på generalagenten International Motors (Nordic) AB. Den nämnda kombinationen boxermotor och 4-hjulsdrift har visat sig vara mycket lyckad för detta. 4-hjulsdriften ser till att det finns väggrepp, och boxermotorns liggande konstruktion håller tyngdpunkten låg. I motsats till dagens trend med tvärställda motorer, placeras boxermotorn med vevaxeln i bilens längdriktning, och då kan också växellådan placeras direkt bakom motorn. Detta bidrar till att mer tyngd hamnar mellan hjulen, snarare än framför. Vilket även det ger bättre vägegenskaper. En annan effekt av den lägre motorkonstruktionen, är att den lättare kryper ner ”under kupéburen” vid en kollision. Något som bidragit till att samtliga Subaru-modeller som säljs idag utsetts till ”Bästa Val ” i amerikanska IIHS tester. Vägegenskaperna har också bidragit till att Subaru varit ett av de dominerande märkena i Rally-VM de senaste 10 åren. Med flera guld både i märkes och förar- VM. Till Sverige kom Subaru redan 1982, vilket gör märket till något av en veteran bland de asiatiska bilarna här i landet. Märket är i Sverige liksom i resten av världen något av ett nischmärke, men har alltid haft en stadig skara av ytterst lojala ägare. I bland annat Jämtland har man haft en marknadsandel som placerat Subaru bland de större märkena. - Vi har alltid haft bra försäljning i Värmland och Norrland, säger Dan Persson. - Vinterväg är Subaruväg, och det är ett mönster som går igen internationellt. Subaru är till exempel stora i Schweiz och Norge. Den här tendensen märks även på begagnatmarknaden. Begagnade Subaru är hårdvaluta när man korsat Dalälven. - Våra handlare norröver får sällan in inbyten. De begagnade bilarna säljs privat så fort det ryktas om att någon ska byta. Generalagent för Subaru i Sverige, liksom i Danmark, Finland och de baltiska staterna är International Motors (Nordic) AB i Helsingborg. Ett företag som är en av få kvarvarande privatägda generalagenter i Sverige idag. - Vi ingår i den brittiska International Motors koncernen som även bland annat har Subaruagenturen i Storbritannien, säger VD Kai Sörensen. - Inom koncernen representerar vi alltså Subaru i 8 länder och det gör oss till en stark kraft i våra dialoger med fabriken i Japan.