DaimlerChrysler satsar på Euro 4
Stuttgart DaimlerChrysler kommer att installera avgaskontrollutrustning baserad på SCR -teknik (selektiv katalytisk reduktion) för att uppfylla kommande avgaskrav enligt Euro 4, som träder i kraft i oktober 2005. SCR-tekniken tillåter reduktion av kväveoxider och partiklar medan den samtidigt ger betydande förbättring av bränsleförbrukningsvärdena. Motorn konstrueras för låga partikelutsläpp tack vare optimal förbränning, medan kväveoxiderna reduceras efter förbränningen i en katalysator. Detta reducerar bränsleförbrukningen med upp till sex procent. – Eftersom bränslekostnaderna svarar för cirka 30 procent av livstidskostnaderna för en lastbil i fjärrtrafik är detta en av de viktigaste faktorerna för våra kunder, kommenterar Eckhard Cordes, ansvarig för Division Kommersiella Fordon i företagsledningen för DaimlerChrysler AG, beslutet till förmån för SCR-tekniken. Avgasnormerna enligt Euro 4 för kommersiella fordon träder i kraft i oktober 2005 och kommer att reducera kväveoxidutsläppen med 30 procent och partikelutsläppen med 80 procent jämfört med nuvarande Euro 3-bestämmelser. År 2008 träder de ännu striktare Euro 5-bestämmelserna i kraft. – SCR är en teknik som tillåter oss att tillämpa kommande avgasregler även bortom Euro 4 genom en systematisk framtida utvecklingsprocess och samtidigt optimera bränsleförbrukningen. Jag är säker på att SCR kommer att ge våra kunder långsiktiga fördelar när det gäller livstidskostnader, säger Eckhard Cordes. SCR-systemet har visat fundamental användbarhet under fältprov stöttade av det bayerska ministeriet för statsutveckling och miljö (Staatsministerium für Landesentwicklung und Umweltfragen). Tio kommersiella fordon från Mercedes-Benz utrustades med SCR-system testades över en total körsträcka på 3,2 miljoner km. För att SCR-tekniken ska kunna införas som standard krävs allmän tillgång till reduktionsmedlet carbamid. DaimlerChrysler och oljeindustrin arbetar redan med lösningar hur detta ska kunna garanteras i tid för Euro 4.