23948sdkhjf

Krocktest öppnar upp för säkrare inredning

Val av segare stål samt anpassade svetsfogar är de konkreta resultaten efter att Modul-System krocktestat sitt inredningssortiment för serivicebilar hos Volvo Cars Safety Center, världens modernaste säkerhetscentrum. Modul-Sysem vill nu aktorisera de nationella montagen på samtliga marknader föra kunna försvara sin säkerhetsprofil. Samarbetet med hos Volvo Cars Safety Center började år 2000. På plats i Göteborg har man krocktestat sitt bassortiment av inredningar samt nya Modul Congo, ett koncept med färdiga inredningspaket för mindre servicefordon. Praktisk handlar det om krocktester som motsvarar 50 km/tim - antingen med fordon som kör in i varandra eller att inredningen från stillastående skjuts ut och accelererar mot en vägg. - Generellt kan vi konstatera att våra system är bra. I vissa fall har vi förbättrat svetsfogarna och valt segare stål för modulerna, säger Erik Hantoft, VD för Modul-System Gruppen. -Att kvalitetssäkra våra koncept låter sig göras men samtidigt är vi beroende av en varierande plåtkvalitén i de aktuella transportbilarna. För tunn plåt vid infästningspunkterna gör att modulerna släpper tidigare vid belastning. Vi arbetar nu med biltillverkarna för att få tillstånds en gemensam godtagbar kvalité , säger Hantoft. Modul-Syetem har 80 procent av sin försäljning av inredningar utomlands. Det innebär att man agerar på marknader med olika förutsättningar. I Sverige tex gäller fast vägg mellan förarplats och arbetsinredning. I övriga Europa gäller oftast öppet utrymme. När bilarna inreds utgår man också från installationsprinciper som skiljer sig från land till land. -Vi kan aldrig garantera att inredningen är helt säker, men vi kan göra dem säkrare, dels genom konkreta krocktester, dels genom att auktorisera montagen utifrån gemensam kvalitetssäkring för våra produkter, säger Erik Hantoft

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079