Världsunik fordonsutbildning
I biltestmetropolen Arjeplog finns en världsunik gymnasieutbildning i bilsystemteknik (BST). Det mest speciella med utbildningen är praktikperioden. Under tredje året på gymnasieutbildningen I bilsystemteknik vid Hornavanskolan i Arjeplog genomför eleverna en fyra veckor lång praktikperiod hos olika europeiska bil-och fordonskomponenttillverkare. - Det finns förmodligen ingen annan gymnasieutbildning I världen med en så lång utlandspraktik, konstaterar Tom Nielsen, rektor vid Hornavanskolan. Idégivaren till utbildningen Michael Lindeman, som har lång erfarenhet från biltestverksamheten i Lappland, har på konsultbasis lagt ned ett hårt arbete under hösten med att ordna praktikplatser ute på kontinenten. - Vi har fått ett mycket positivt gensvar och alla är imponerade över utbildningens upplägg. De har själva aldrig stött på motsvarigheten till den på gymnasienivå, säger Michael Lindeman. Företagen menar samfällt att praktiken ger dem en god möjlighet att träffa framtida, potentiella medarbetare redan vid 18 års ålder. Samtidigt får eleverna en fantastisk chans att visa vad de kan och skapa sig ett personligt nätverk inom fordonsindustrin. Hösten 2000 startades gymnasieprogrammet, som en lokal profil av teknikprogrammet med riksintag. Medfinansiär i marknadsföringen av BST är Europeiska unionens strukturfonder - Mål 1 Norra Norrland och såväl Skolverket som Utbildningsdepartementet stödjer utbildningen och följer dess utveckling. BST kombinerar teknikprogrammet med språk, biltestteknik, service, miljö och data. - Under utbildningen får man även möjlighet att ta körkort, berättar Gunilla Andersson, projektiedare för BST och alla elever får tillgång till en egen bärbar dator under hela utbildningstiden. Under alla tre åren genomförs en praktikperiod. De första två åren sker praktiken hos lokala serviceföretag och utländska biltestare iArjeplog och Arvidsjaur och under tredje året är det dags för den långa utlandspraktiken. - Det ska bli både skojigt och spännande att se hur den tyska bilindustrin fungerar, säger en av eleverna, Johan Danielsson från Örby, som kommer att tillbringa sina praktikveckor hos Bosch i Stuttgart. Marknadsföringen av utbildningen, har också den genomförts på ett helt okonventionellt satt. Sex personer har varje år arbetat heltid med marknadsföringen under en sexveckorsperiod. De har åkt land och rike runt och berättat om BST. - Det har varit nödvändigt med tanke på att många svenska ungdomar helt saknar kunskap om Arjeplog och vår unika utbildning, konstaterar Gunilla Andersson. Arjeplog är världens största vintertestort för fordonsindustrin. Under vintermånaderna kommer mer an 1 000 personer från några av världens största bil-och fordonskomponenttillverkare till kommunen för att testa och utveckla sina produkter. Det har blivit en bra spridning av elever från hela landet, med tyngdpunkt på västra Sverige. Man har också lyckats locka många tjejer till utbildningen. -Omkring 20 procent av eleverna ar tjejer, berättar Gunilla Andersson. En av dem heter Lisa Gliniecki. Hon kommer från Torslanda, utanför Göteborg. - Hela min familj ar bilintresserad. Jag nappade direkt på den har utbildningen som verkade tuff och bra och som inte finns någon annanstans, säger Lisa. Hon kommer att tillbringa fyra veckor vid BMW:s motorcykelfabrik i Berlin. – Jag har tidigare praktiserat på BMW:s testanläggning I Arjeplog och gillar BMW som bil. Däremot vet jag inte så mycket om deras motorcyklar, så det ska bli jättespännande, berättar Lisa Gliniecki. De som går ut BST till våren kan sedan fortsatta på den inslagna linjen genom att exempelvis studera vid Luleå tekniska universitets bilsystemsingenjörsutbildning som startar hösten 2003. Sistaårseleverna på BST kommer att praktisera hos: Porsche, Bosch, BMW, Audi, Ford, Renault, Continental Teves, MG Rover, TRW och LDV samt hos Haldex och Volvo Personvagnar i Sverige.