Volvo lanserar ny FH 16
Volvo Lastvagnar presenterar idag ännu en ny lastvagnsmodell, den nya FH16. Volvo har satsat sammanlagt en miljard kronor på att utveckla en lastbil som genom sin stora dragförmåga kan effektivisera lastbilstransporterna i Europa. Volvo Lastvagnar ser ökad fordonslängd och högre tågvikt som avgörande för att undvika dramatiskt ökad trängsel på vägarna. Nya Volvo FH16 baseras på den senaste FH-serien som lanserades hösten 2001 men innehåller också ny teknik som är unik för Volvo FH16. Volvo FH16 är en lastbil för de allra tuffaste uppdragen. Men jag tror även att vi i framtiden kommer att få se både högre tågvikt och ökad fordonslängd för att effektivisera vägtransporterna i Europa och då behövs kraftfulla lastbilar som nya Volvo FH16, säger Jorma Halonen, VD på Volvo Lastvagnar. Längre ekipage Enligt EU-kommissionen beräknas godstransporterna på Europas vägar öka med 38 procent mellan 1998 och 2010. Genom att tillåta 25,25-meterskombinationer på 60 ton inom hela EU skulle trängseln på Europas vägar minska trots att mängden transporterat gods ökar. I dag är det bara Sverige och Finland som tillåter 25,25 meter långa kombinationer och 60 tons last, medan övriga Europa sätter gränsen vid 18,75 meter och 40 ton. Med de svenska och finska gränserna kan två lastbilar hantera lika mycket last som tre 40-tonsekipage vilket ger en rad fördelar. Två 25,25-metersekipage tar t ex upp mindre vägsträcka än tre 18,75/16,5-meterskombinationer och med längre fordonskombinationer förbättras dessutom bränsleeffektiviteten med upp till 20 procent vilket innebär både minskade utsläpp och lägre driftskostnader. Volvo FH16 är dock inte bara byggd för att passa 60-tonsekipage. Även med dagens 40-tonsgräns kommer Volvo FH16 att bidra till snabbare och effektivare fjärrtransporter. - Att hålla en hög genomsnittshastighet handlar om att både ta sig snabbt uppför backen och snabbt och säkert nedför. Med den urstarka motorn och effektiva motorbromsen kan man säga att Volvo FH16 planar ut backarna, konstaterar Jorma Halonen Hjärtat i Volvo FH16 är den helt nyutvecklade D16C-motorn. Det är en rak, sexcylindrig, turboladdad dieselmotor på 16,1 liter som finns i två verionser med 610 respektive 550 hästkrafter. Säkraste lastbilen hittills Volvo FH16 kan utrustas med ett antal säkerhetssystem som bidrar till en mycket hög säkerhetsnivå, däribland en ny aktiv farthållare, ACC, som med hjälp av en doppler-radar automatiskt håller rätt avstånd till fordonet framför. Bilarna kan dessutom utrustas med bromsstabiliseringssystemet ESP som hindrar att lastbilen sladdar och välter i kritiska situationer samt Volvos motorbroms VEB, som ger en kraftigt förstärkt bromseffekt, och Volvos elektroniskt styrda bromssystem EBS.