Nu har den sista ”Bubblan” lämnat bandet
I december 1945 rullade den första VW-bubblan av bandet i Wolfsburg. Den 30 juli rullade den sista Bubblan ut från VW-fabriken i Mexico. Då hade nära 22 miljoner av denna VW-klassiker tillverkats, ett svårslaget rekord. De allra sista bilarna kallas Ultima Edicion, sista utgåvan, och är lackerade i ljusblått eller beige vitt och däcken har vita däckssidor. Det innebär slutet på 58 års serieproduktion av en och samma modell, förändrad och förbättrad genom åren, men i grunden samma konstruktion. De första 55 bilarna lämnade bandet i Wolfsburg i december 1945. Redan året därpå hade 10 000 bilar tillverkats. 1948 var produktionen igång på allvar och nära 20 000 bilar byggdes det året. 1948 var också första året några bilar exporterades och Sverige blev det andra landet som fick tillfälle att köpa den nya revolutionerande bilen. Den 14 juli 1948 rullade de fyra första bilarna av färjan i Helsingborg och därifrån körde den lilla karavanen till den nya generalagenten, Scania-Vabis, i Södertälje. Med ständiga förbättringar förblev den konkurrenskraftig i Europa in på 70-talet. 1975 lades tillverkningen i Tyskland ned och det var också sista årsmodellen som togs in till Sverige. Men samtidigt har ur-Folkan tillverkats i en rad andra länder både före och efter 1975. Sammanlagt har den producerats i 20 länder, t ex Filippinerna, Peru och Nigeria. I Mexico där tillverkningen började 1954 tar det slutligen slut. När den sista bilen rullat av bandet har 21 529 464 exemplar tillverkats av den modell som kom att betyda så mycket för så många.