Bränslesnåla bilar sparar miljarder
Om varje nybilsköpare konsekvent valde den trafiksäkraste och bränslesnålaste bilen i varje storleksklass, skulle svenska folkets bränslenota minska med 10 miljarder kronor per år, koldioxidutsläppen minska med 20 procent samtidigt som färre bilister skulle skadas i trafiken. Detta slogs fast på ett seminarium under Transportforum i Linköping 14-15 januari. - Det är viktigt att bilbranchen gör det lätt för konsumenterna att kunna välja säkra och miljöanpassade bilar. Därför skulle jag välkomna ett större utbud av denna typ av bilar. Jag vet av egen erfarenhet hur svårt det är att hitta en bränslesnål och säker bil med rätt utrustning, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö. De bilar som rullar i Sverige i dag drar 18-19 procent mer bränsle än genomsnittet för EU och släpper därför ut motsvarande mer koldioxid. Svenska bilister vill åka komfortabelt, trafiksäkert och ha gott om utrymme. De vill också åka så bränslesnålt som möjligt. Sådana bilar finns också att tillgå men de väljs inte i den utsträckning som är möjligt. Vad gäller snåla bilar har dessutom svenska konsumenter sämre valmöjligheter än konsumenter i andra europeiska länder. · De bränslesnålaste bilarna/modellvarianterna tas ofta inte in i Sverige. · I de fall de tas in finns de ibland inte i bilhallarnas bassortiment utan måste beställas. · Paketerbjudande med extrautrustning gäller sällan dessa varianter. En anmärningsvärd konsekvens av detta är att bränslebesparande utrustning som färddator inte går att få till de snåla varianterna utan endast till de mer bränsletörstiga bilmodellerna. En förklaring kan vara att tillbehör ses som lyxutrustning och därför endast finns i de lyxigare och bränsletörstigare modellerna. Detta gäller tyvärr också extra säkerhetsutrustning. Med en körsträcka på 2000 mil/år och 20 procents bränslebesparing skulle den enskilde bilisten kunna minska sina bilkostnader med uppemot 4 000 varje år. För hela Sverige skulle samma besparing innebära att bränslenotan på sikt skulle minska med 10 miljarder per år. Dessutom skulle koldioxidmålet nästan nås och vi skulle komma närmare trafiksäkerhetsmålet.