23948sdkhjf

Intelligent system för mörkerseende

Honda Motor Co., Ltd. har visat världens första intelligenta system för mörkerseende, Intelligent Night Vision System. Med långtseende infraröda kameror upptäcker systemet fotgängare i, eller på väg mot, bilens körriktning och varnar föraren med bild- och ljudsignaler. Syftet med systemet är att olyckor där fotgängare är inblandade ska undvikas. Det nya systemet finns som tillval i Japan hösten 2004. För att avgöra om ett objekt riskerar att komma i bilens körriktning använder sig Intelligent Night Vision System av bilderna från två infraröda kameror, placerade längst ned på stötfångaren. Systemet bestämmer position och riktning för rörliga föremål som avger värmestrålning. Beroende på storlek och form kan systemet också avgöra om objektet är en fotgängare eller inte. Förutom den konventionella mörkerseendefunktionen som ger föraren en bättre uppfattning om den framförliggande vägen, är systemet det första som varnar föraren om att det finns fotgängare på vägen eller att någon riskerar att komma i bilens körriktning. I Japan är fotgängare inblandade i ca 30 procent av alla trafikolyckor. Som ett steg i Hondas ständigt pågående arbete för att kartlägga skadebilden vid fotgängarolyckor och utveckla nya säkerhetslösningar presenterade Honda 1988 världens första krockdocka för fotgängare, POLAR I. År 2000 fick den en efterföljare i POLAR II som är ännu ?mänskligare? och försedd med fler mätpunkter. För Honda har utvecklingen på området fotgängarsäkerhet högsta prioritet. Med tanke på att 70 procent av alla olyckor med fotgängare inträffar nattetid är mörkerseendesystemet Intelligent Night Vision System inriktat på att lösa ett stort problem. Hondas målsättning inför framtiden är att utveckla fler säkerhetstlösningar som bidrar till att förhindra olyckor där fotgängare är inblandade. Intelligent Night Vision System består av: * Infraröda värmekameror Kameran fångar en visuell bild av den värmestrålning som alstras av människor och andra objekt. Eftersom tekniken utnyttjar värmestrålning kan bilden visualiseras utan att någon ljuskälla används. Detta är omöjligt med kameror konstruerade för osynligt ljus och infraröd reflektion. * Indirekt display Bilden reflekteras i en spegel överst på instrumentpanelen. Spegeln fälls in när den inte behövs i dagsljus. * Dator för detektering av fotgängare Datorn bestämmer fotgängarens position och rörelse med hjälp av kamerabilderna, bilens hastighet och andra fordonsfaktorer. Systemet upptäcker fotgängare som är i eller på väg mot bilens körriktning och varnar föraren visuellt med en ram runt bilden av fotgängaren och en varningssignal. * Sensorer Sensorer för strålkastare på/av, vindrutetorkarinställning, rattutslag, bilens hastighet, yttertemperatur.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062