Saab börjar bygga sin miljöbil redan till sommaren
De planer på en Flex-fuel-motor till populära Saab 9-5 SportCombi som Saab presenterade på sensommaren har mötts av ett överväldigande intresse från både tjänstebilsförare, kommunala förvaltningar och miljömedvetna företag. Inom Saab har man därför beslutat att sätta den nya motorvarianten som kan köras på både bensin och etanol i fullskalig produktion under sommaren 2005. -Men redan i januari tar vi fram en förserie på ett 30-tal bilar med Flex-fuel som vi kommer att erbjuda olika intressenter att provköra i utvärderingssyfte i deras dagliga verksamhet, berättar Örjan Åslund, informationschef för Saab Sverige. Den fullskaliga produktionen för Sverige-marknaden inleds under sommaren. Saabs planer på att tillverka en Saab 9-5 SportCombi med en Flex-fuel-motor väckte stor och berättigad uppmärksamhet för en tid sedan. Många företag, organisationer och tjänstebilsförare har önskat sig en miljövänlig, fullstor kombibil som dels kan köras på ett bränsle som är mer allmänt tillgängligt, dels inte är baserad på teknik som kraftigt fördyrar bilen. Att använda etanol som bränsle har därför visat vara en mycket gångbar kombination i sammanhanget, inte minst som staten stimulerar användningen av av miljöbilar i form av sänkta förmånsvärden med 20 procent för den aktuella biltypen. -För de som beställer en Saab 9-5 SportCombi Flex-fuel under perioden januari 2005 fram till produktionsstarten i juni, är vår intention att den ska ha samma pris som 2,0t, dvs. motsvarande ordinarie bensinmotor, säger Örjan Åslund. Förutom att de behandlas mer förmånligt ur skattehänseende, får miljöbilar som 9-5 Flex-fuel även favörer i form av fri parkering i vissa städer och det har även förutspåtts att de ska slippa de trängselavgifter som är på väg att införas i Stockholm eftersom bränslet är klassat som en förnyelsebar energikälla. Från Saabs sida räknar man även med att de löpande driftskostnaderna för bränslet ska bli något lägre jämfört med bensinmotorerna. Saab 9-5 Flex-fuel kan köras på antingen etanol (E85) eller bensin i vilka proportioner som helst. Även om nästan samtliga motorer i Saabs bensin- och dieselprogram ligger i högsta miljöklassen, blir Saab 9-5 Flex-fuel Saabs första riktiga miljöbil. Till skillnad mot bensin ger etanol en reduktion av koldioxidutsläppen CO2, den växthusgas som antas bidra till den globala uppvärmningen. Det beror på att den mängd koldioxid som bildas i samband med förbränning och produktion motsvaras av den andel CO2 som tas upp från atmosfären när de grödor man använder för etanolproduktionen växer till sig. I Saabs turbomotorapplikation ger E85-bränslet, som håller 104 oktan RON och som vanligtvis alltså förekommer i proportionerna 85 procent etanol och 15 procent bensin ute på mackarna, en påtaglig ökning på omkring 20 procent av motorns maxeffekt, från 150 till 180 hästkrafter. #NAME?blandningsförhållande som är aktuellt, vilket innebär att om det inte finns någon etanolblandning tillgänglig så fungerar bilen lika bra på vanlig 95-oktanig bensin, säger Kjell ac Bergström, VD för Saab Automobile Powertrain AB. Turboladdade motorer är speciellt väl lämpade för att kunna dra nytta av etanoldrift och vårt arbete med den här motorn har visat att det finns stor utvecklingspotential för etanolbränsle.