Autoliv stänger engelsk fabrik
För att möta den fortsatta prispressen i bilindustrin har bilsäkerhetsföretaget Autoliv Inc. beslutat stänga sin anläggning för krockkuddar i Storbritannien. Anläggningen, som ligger i Havant, Hampshire, har 550 anställda. Av dessa arbetstillfällen kommer uppskattningsvis 30, främst inom kundsupport, att vara kvar i Storbritannien men på andra platser. 300 nya arbetstillfällen kommer att skapas i andra Autolivanläggningar i Europa, huvudsakligen i Turkiet, medan cirka 200 jobb rationaliseras bort.Under de senaste åren har Autoliv lagt ner anlägggningar i USA, Sverige och Holland och istället ökat produktionen i lågkostnadsländer för att behålla sin konkurrenskraft och lönsamhet, trots prispressen i bilindustrin. Detta har lett till att Autoliv lyckats öka sin försäljning med nära 50% sedan år 2000, vilket i sin tur skapat 7.500 nya arbetstillfällen världen över, dvs en ökning med 23%.Fabriken i Havant läggs ned i brist på nya affärer. Även om den engelska bilproduktionen inte längre minskar, går trenden mot att färre nya bilmodeller utvecklas i Storbritannien, och de få bilmodeller som fortfarande utvecklas där bygger på samarbeten med biltillverkare i andra länder. Men dessa biltillverkare betjänas av Autolivs bolag i dessa länder och inte av fabriken i Havant.Den engelska anläggningen kommer att fasas ut i flera steg. Enligt planeringen flyttas de första produktionslinjerna i augusti 2005 och de sista före årsskiftet. All Autoliv-verksamhet i Havant beräknas ha upphört före utgången av det första kvartalet 2006.Autoliv räknar med att nedläggningen kostar 15 MUSD, varav 11 MUSD belastar det första kvartalet i år och 4 MUSD perioden fram till det andra kvartalet 2006. Av kostnaderna i det första kvartalet utgör 6 MUSD avskrivningar som inte påverkar kassaflödet. I avvecklingskostnaderna ingår inte existerande oredovisade aktuariella förluster för pensionsåtaganden om 10 MUSD, som kommer att fördelas på de pensionsberättigades beräknade återstående intjäningstid på 17 år.