En rejält uppgraderad Mazda6 till hösten
En starkt uppgraderad Mazda6 introduceras på den svenska marknaden under september månad. 785 tekniska förändringar har genomförts i jämförelse med den nuvarande versionen, meddelar biltillverkaren. Mazda6 finns fortfarande med tre karosstyper, Sedan, KombiSedan och Kombi. Däremot har motoralternativen blivit fem, tre bensinmotorer och två nya turbodieslar med partikelfilter som standard över hela Europa. Dieselmotorerna finns dock inte i Sverige förrän framåt årsskiftet.
Samtliga tre bensinmotorer är från Mazdas egen MZR-serie. De fyrcylindriga motorerna har dubbla överliggande kamaxlar och cylinderblock i aluminium. Den största motorn på 2,3 liter har dessutom dubbla balansaxlar för ännu vibrationsfriare gång. 2,0 och 2,3 litersmotorerna har dessutom variabla ventiltider och båda versionerna har numera också dubbla avgasutblås. 1.8 litersmotorn på 120 hk uppges ha en genomsnittlig bensinförbrukning på 7,7 liter/100 km, med ett CO2-utsläpp på 184 g/km och med ett maximalt vridmoment på 165 Nm vid 4300 rpm. En Sedan med 1,8 litersmotorn har en toppfart på 197 km/tim och en acceleration från 0-100 km/tim på 10,7 sekunder. Även den största 2,3 litersmotorn på 166 hk uppges ha fått lägre genomsnittlig bensinförbrukning på 8,7 liter/100 km. CO2-utsläppen är 207 g/km, toppfarten 214 km/tim och accelerationen från 0-100 km/tim går på 8,9 sekunder. Mazda6 kommer också med nya växellådor. Den enda modell som har kvar den femväxlade manuella växellådan är versionen med 1,8 litersmotorn.