Farligt och olagligt tanka etanol (E 85) i bensinbilar
Mot bakgrund av uppgifter om att etanol har börjat tankas i vanliga bensinbilar vill biltillverkarna genom BIL Sweden bestämt avråda från detta. Det är farligt, olagligt och kan allvarligt skada bilen. I de speciellt framtagna etanolbilarna är det däremot säkert, lagligt och miljövänligt!
Biltillverkarna erbjuder nu bilmodeller speciellt för etanolbränslet E 85, dvs huvudsakligen bestående av etanol. Dessa bilar är bränsleflexibla; dvs de anpassas automatiskt till och kan problemfritt drivas på alla i bränsletanken förekommande blandningar av bensin och E85 . Från 100 procent bensin till hela tanken fylld från en E 85-pump. Vilken bränsleblanding som finns i tanken känns ständigt av och en dator för motorstyrningen justerar tändning och bränsleinsprutning för optimal avgasrening, bränsleekonomi, körbarhet och prestanda.
De bilmodeller som kan drivas på E 85 det gäller är för närvarande eller inom kort:Ford Focus FFV, Ford Focus C-Max FFV, US Ford Taurus FFV, SAAB 9-5 Bio Power och Volvo S40 FFV/ V50 FFV.
KÖR DU EN ANNAN BIL ÄN NÅGON AV DESSA AVRÅDER BILTILLVERKARNABESTÄMT FRÅN ATT TANKA FRÅN NÅGON AV DE NYA E 85-PUMPARNA Här följer några skäl till varför man inte ska göra detta i andra än i de serieproducerade nya bränsleflexibla bilmodellerna:
* E85-bränslet löser upp eller bryter ner material som finns i bränslesystemet hos konventionella bensindrivna bilar. Här avses exempelvis aluminium, bly-tennlegerad stålplåt som är vanlig i bensintankar, gummi, polyuretan, korkpackningar och vissa plaster.I kontakt med etanol löses de upp i bränslet vilket leder till motorstörningar, skador, läckage/brandrisk och behov av utbyte/reparationer * E 85 innehåller mycket syre vilket gör att motorn misständer, blir svårstartad och kan skadas allvarligt pga den utmagrade bränsleblandningen. * Föroreningsutsläppen i avgaserna, speciellt s k aldehyder, ökar kraftigt med E 85-blandad bensin särskilt vintertid men även vid start och varmkörning. * Antändningsriskerna med E 85 skiljer sig visserligen från riskerna med ren bensin, men hanteringen av E 85 kan ske på ett säkert sätt om vissa speciella krav, materialval, jordningar, och annat beaktas. Biltillverkarna har för de serieproducerade bränsleflexibla nya bilarna givetvis tagit hänsyn till dessa speciella egenskaper hos E 85. * Att köra på E 85 i en bil för vilken tillverkaren rekommenderar enbart bensin är olagligt. Fabriksgarantin och tillverkarens ansvar för att kostnadsfritt för bilägaren åtgärda eventuella avgasreningsfel upphör att gälla.
Regeringen föreslår nu att förväxlingsrisken eller feltankningarna minskas genom att införa en informationsplikt och märkning på pumparna. Detta då man vill undvika att "köpare, i synnerhet av bensin, kan tanka fel sorts flytande drivmedel, etanol, och därigenom riskera skada på fordonets motor".
BIL Sweden anser att ytterligare lagstiftning om märkning inte ska behöva inväntas. Den som tillhandahåller etanolbränslet E 85 ska givetvis omgående förse E 85- pumpen med en iögonenfallande dekal som upplyser om att bränslet är framtaget speciellt för de för E 85-bränslet konstruerade bränsleflexibla bilarna, samt med varningstext , exempelvis följande:"All användning av etanolbränslet i konventionella bensinmotorbilar är förbjuden enligt lag (SFS 2001:1080) och kan leda till motorskador ". Det förekommer dessutom uppgifter om att bensinbilar byggs om för att kunna köras på E 85. Bilbranschen avråder bestämt från detta!
Eftermarknadskonverteringar för E 85-drift är kanske tekniskt möjliga men rekommenderas inte på grund av nödvändiga material/komponentbyten, de höga kostnaderna och behovet av omfattande omkalibrering av motorn, säkerställande av att avgasemissionerna inte blir försämrade, m m. Det är här givetvis samma skäl som ligger bakom svårigheterna som specificerats ovan när det gäller att köra på egna blandningar av E 85 och bensin. Dessutom vill vi nämna att regeringen på sin hemsida (miljödepartementet/frågor och svar), svarar på frågan "varför beläggs bilar med körförbud efter att ha konverterats om till etanoldrift". Här framgår att de eventuella komponentbyten och ändrade delar som kan behövas för att få en bil något så när fungerande på etanolbränsle inte är tillåtna att montera.Regeringens anger här att man istället vill stimulera marknaden så att fler nya bilar byggda av tillverkaren för etanoldrift efterfrågas.
Några genvägar till att skaffa sig en miljöbil finns inte.