Fiat Croma till Sverige i mars
Nya Fiat Croma kommer till de svenska Fiat-handlarna under mars 2006. Croma, som nyligen fick toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP är en rymlig och bekväm sportkombi som formgivits och konstruerats för optimal säkerhet och komfort. Fiat Croma har tagits emot väl på de marknader där den hunnit börjat säljas. Sedan säljstarten har den ordertecknats i 22.000 exemplar, många i de högre utrustningsversionerna.
Fiat Croma är ett elegant och innovativt kombikoncept som formgivits av den världsberömde bildesignern Giorgetto Giugiaro och som byggs vid Fiats fabrik i Cassino, Italien.Croma har ärvt namnet från den förra Fiat Croma som tillverkades mellan 1985 och 1994 i totalt 450.000 exemplar.Nya Fiat Croma har enkla, strama och eleganta linjer med väl avvägda proportioner. Liksom den tidigare Croma-modellen är nya Fiat Croma en stor, elegant och rymlig bil med en hög teknologisk nivå. Den är 475 cm lång, 177 cm bred och 160 cm hög med ett axelavstånd på 270 cm.Påkostade hjulupphängningar sörjer för stabila vägegenskaper och god komfort. Framtill sitter McPehrson fjäderben och baktill en multilänkkonstruktion.Fiat Croma byggs i ett enda karossutförande. Kombikarossen är ungefär 10 cm högre än motsvarande konkurrenter vilket tillsammans med intelligent paketering ger innerutrymmen som är större än genomsnittet i segmentet. För de som önskar prestanda utöver det vanliga finns Croma med en kraftfull 200-hästars 2,4-liters Multijet turbodiesel (i kombination med en 6-stegad sekventiell automatlåda) som placerar den i toppen i sin kategori när det gäller kraftuttag: 83 hk per liter slagvolym.
Utrustningsnivån är mycket hög. Bland säkerhetssystemen kan nämnas ESP och upp till nio krockkuddar, dock aldrig färre än sju. För att uppnå säkerhet i absolut toppklass har teknikerna vid Fiat Auto Safety Centre undersökt alla möjliga slags olyckor och hur passagerarna skall skyddas utifrån det. Resultatet är att Croma är en av de absolut säkraste bilarna i sitt segment.
Nya Fiat Croma kommer i en bred modellpalett med fem motoralternativ. Alla klarar utsläppskraven enligt Euro steg 4: bensinalternativen är en 1,8 16V på 140 hk och en 2,2 16V på 150 hk. Tre dieslar finns att tillgå: 1,9 Multijet på 120 och 150 hk samt den helt nya 2,4 Multijet på 200 hk. Alla dieselmotorer är försedda med partikelfilter. 2,2-litersversionen som kommer till Sverige först har manuell 5-växlad låda som standard med en 5-stegad automatisk växellåda som tillval. Dieselmotorerna har 6-växlade manuella lådor. 1.9 Multijet 150 hk kan fås med en sexstegad sekventiell automatlåda som option medan den lådan är standard på toppversionen 2,4 JTD 200 hk.