23948sdkhjf

Audi tävlar med dieselsportbil i Le Mans

Audi AG har åter tagit ett viktigt utvecklingssteg. Företaget som ligger bakom TDI-motorn blir nu världens första biltillverkare att slåss om segern i det legendariska 24-timmarsloppet på Le Mans med en dieselmotor.

Audi AG har åter tagit ett viktigt utvecklingssteg. Företaget som ligger bakom TDI-motorn blir nu världens första biltillverkare att slåss om segern i det legendariska 24-timmarsloppet på Le Mans med en dieselmotor. Nya Audi R10, som under tisdagen premiärvisades i Paris, har en helt ny 5,5-liters tolvcylindrig bi-turbo TDI-motor, som är extremt tyst och ekonomisk.


Le Mans-prototypen, med över 650 hk och mer än 1 100 Nm i vridmoment, ger en kraft som klart överstiger de flesta av Audis tidigare racingbilar inklusive dess segerrika företrädare, R8. Audi ger sig nu in i tidigare oexploaterad dieselmotor-terräng med V12-motorn, byggd helt i aluminium. R10-prototypens V12-motor, som är utrustad med två dieselpartikelfilter, går knappt att känna igen som en diesel tack vare motorns sofistikerade natur. TDI-motorns unika egenskaper innebar en lång lista utmaningar för teknikerna hos Audi Sport. Insprutningstrycket överstiger lätt de 1 600 bar som uppnås i produktionsbilar. Den brukbara kraften ligger mellan 3 000 och 5 000 varv/minut vilket är ovanligt lågt för en racingmotor. Föraren behöver inte växla lika ofta som i R8, tack vare TDI-motorns gynnsamma vridmomentkurva.


Det kraftfulla vridmomentet på 1 100 Nm ställer inte enbart höga krav på R10:ans transmission till och med den senaste generationens dynamometer hos Audi Sport var tvungen att omkonstrueras för att kunna hantera det höga momentet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078