Audi tävlar med dieselsportbil i Le Mans
Audi AG har åter tagit ett viktigt utvecklingssteg. Företaget som ligger bakom TDI-motorn blir nu världens första biltillverkare att slåss om segern i det legendariska 24-timmarsloppet på Le Mans med en dieselmotor. Nya Audi R10, som under tisdagen premiärvisades i Paris, har en helt ny 5,5-liters tolvcylindrig bi-turbo TDI-motor, som är extremt tyst och ekonomisk.
Le Mans-prototypen, med över 650 hk och mer än 1 100 Nm i vridmoment, ger en kraft som klart överstiger de flesta av Audis tidigare racingbilar inklusive dess segerrika företrädare, R8. Audi ger sig nu in i tidigare oexploaterad dieselmotor-terräng med V12-motorn, byggd helt i aluminium. R10-prototypens V12-motor, som är utrustad med två dieselpartikelfilter, går knappt att känna igen som en diesel tack vare motorns sofistikerade natur. TDI-motorns unika egenskaper innebar en lång lista utmaningar för teknikerna hos Audi Sport. Insprutningstrycket överstiger lätt de 1 600 bar som uppnås i produktionsbilar. Den brukbara kraften ligger mellan 3 000 och 5 000 varv/minut vilket är ovanligt lågt för en racingmotor. Föraren behöver inte växla lika ofta som i R8, tack vare TDI-motorns gynnsamma vridmomentkurva.
Det kraftfulla vridmomentet på 1 100 Nm ställer inte enbart höga krav på R10:ans transmission till och med den senaste generationens dynamometer hos Audi Sport var tvungen att omkonstrueras för att kunna hantera det höga momentet.