Världspremiär för Volkswagen GX3
Volkswagen GX3 har världspremiär på Los Angeles Auto Show. Det är ett nytt slags fordon, en crossover mellan bil och motorcykel. Den är framtagen av Moonraker-teamet och Volkswagens Design Center i Kalifornien och enbart avsedd för USA. Med tre hjul, två sittplatser och unik design öppnar den här Volkswagen för nya upplevelser. Los Angeles har inga biltullar men däremot filer för bil-pooler, alltså bilar som tar med sig flera passagerare. Med GX3 kan man köra i sådana filer även om man åker ensam för conceptet är mycket mer motorcykel än bil.
GX3 drivs av en 1,6 liters motor på 125 hk och med en vikt av bara 570 kg och ett vikt/effektförhållande på 4,56 kg per hästkraft ger det uppseendeväckande prestanda. 0 51; 100 går på bara 5,7 sekunder. Det är prestanda man normalt bara hittar i exklusiva supersportbilar men en produktionsfärdig GX3 beräknas kosta i trakten av 17 000 dollar. Men ingen sportbil kommer ens i närheten av den låga förbrukningen i GX3, 46 mpg eller översatt till svenska 5,2 liter per 100 km.
GX3 har tagits fram i ett samarbete mellan VW57;s Design Center in California, DCC, och en internationell grupp av unga tekniker, designers, tillverknings- och marknadsexperter, också baserade i Kalifornien. Teamet började sitt arbete i början av 2005. Uppdraget: att överföra amerikanska förares önskningar, drömmar och behov till mobil verklighet. Målet: högsta möjliga kundnöjdhet.
Bakgrunden är att Volkswagen i framtiden, vid sidan av de modeller som tillverkas i Tyskland och säljs i USA, kommer att tillverka fler modeller som tagits fram särskilt för den amerikanska marknaden. Ett av de första, mest dramatiska och påtagliga resultaten är GX3. Ansvarig för utformningen av den nya Volkswagen är Volkswagen Design Center i Santa Monica. Teamet kommer i framtiden att arbeta tätt tillsammans med produktstrategiexperter i USA. GX3 är en titt in i det spännande spektrum av helt nya motorfordon som nu utvecklas av Volkswagen of America för den amerikanska marknaden.
GX3 är inspirerad av dagens Moto GP motorcyklar och F1-bilar. Släktskapet med motorcyklar syns i form av en enkelsving till bakhjulet som drivs av en kedja via en sexväxlad växellåda. Bakhjulet har den nätta dimensionen 18 x 12 tum och är försett med ett däck i dimension 315/30 R18x 12J.
Produktion av den här tvåsitsiga sportbilen/motorcykeln kan bli verklighet. Allt beror på vad den amerikanska publiken säger!