GM ökade i Europa under 2005
General Motors (GM) överträffade den tröga tillväxten på europamarknaden (mindre än 1 procent +) genom att sälja över 1 983 000 person- och transportbilar under 2005, en ökning med över 22 000 eller 1,1 procent jämfört med 2004. GM's marknadsandel (Väst, Central och Östeuropa) ökade till 9,5 procent.
- 2005 var ett nyckelår för oss, sade Carl-Peter Forster, som utnämndes till GM Group Vice President och President för GM Europe den 1 januari.- Vi lade grunden till en uthållig tillväxt med en hälsosam balans mellan strukturella förbättringar och investeringar i nya, spännande modeller. Vi kommer att jobba hårt på att behålla takten under innevarande år.
GM's varumärken överträffade tillväxten på totalmarknaderna i Tyskland, England, Italien, Portugal och Danmark liksom på de snabbväxande marknaderna i Ryssland och Ukraina.
Såväl Saab som Chevrolet registrerade sina högsta försäljningsvolymer någonsin i Europa förra året. Saab följde med marknaden upp och bibehöll sin andel på 0,4 procent samtidigt som försäljningsvolymen ökade till 82 100 enheter. Det svenska varumärket presterade exceptionellt väl i England, där försäljningen ökade 35 procent.
Chevrolet utveckling jämfört med 2004 innebar en ökning med 26 procent, vilket gav GM's största globala varumärke en volym i Europa på över 240 000 enheter och en marknadsandel på 1,2 procent (0,9 procent). Dessa siffror exkluderar drygt 40 000 Chevrolet Niva SUV, som byggts och sålts exklusivt i Ryssland. Med tre nya modeller samt tillskottet av dieselmotorer i den växande modellpaljetten i pipe-line, är Chevrolet väl förberett för en fortsatt tillväxt under innevarande år.
Med 80 procent av GM Europas försäljning, sålde Opel/Vauxhall 1,6 miljoner fordon under 2005. Marknadsandelen ökade på nio av 21 marknader. Speciellt betydelsefullt var att såväl Opel som Vauxhall plockade marknadsandelar på sina respektive hemmamarknader. Opels andel i Tyskland gick från 9,9 till 10,0 procent innebärande ett återtagande av andraplatsen i statistiken. Vauxhall nådde 13,1 procent av den brittiska marknaden (12,6 procent). Märkets viktigaste volymmodell, Astra, såldes i 527 000 exemplar under 2005, 2,5 procent av den totala europaförsäljningen. Astra ligger nu på andra plats i Europa efter att ha halverat gapet till förstaplatsen.Under 2006 kommer Opel/Vauxhall att introducera den nya generationen Corsa och, med helt nya Antara, lägga en kompakt SUV till modellprogrammet.
Även General Motors lyxvarumärken, Cadillac och Corvette, nådde rejäla försäljningsframgångar under 2005. Sjätte generationen Corvette satte nytt säljrekord i Europa med en volym på väl över ettusen bilar - en tredubbling av volymen under 2004. Jämfört med 2004 ökade Cadillac sin försäljning med över 50 procent och nådde en bra bit över 2 000 bilar. Den svenskbyggda BLS rullar ut på marknaden i vår.