Mazda3 ökade med 37% i Europa 2005
Mazda3 blev den mest sålda Mazda-modellen i Europa under 2005. Mazda3 ökade med hela 37% till totalt 97 022 sålda exemplar, vilket gav en marknadsandel på 2,8% i detta mycket konkurrensutsatta segment. Totalt sett sålde Mazda 272 554 bilar i Europa under 2005, vilket är ungefär samma nivå som året innan.
Under föregående fyra år ökade Mazda sin försäljning i Europa med drygt 69%, från 162 829 bilar år 2001 till 275 180 bilar 2004. I år blev resultatet en liten minskning med en knapp procent. Årets avslutning i december var dock Mazdas bästa resultat på 13 år, en ökning med sex procent, medan det fjärde kvartalet var Mazdas bästa på de senaste 15 åren. Marknadsandelen var den samma som ifjol på 1,5%.
- Mazda står bra rustat inför framtiden, säger Klaus Oest, VD för Mazda Motor Sverige, som under 2005 såg en glädjande ökning med närmare 23%. Nu har vi en uppdaterad Mazda6 och en helt ny Mazda5, vilka båda introducerades under hösten. Snart är det dessutom dags för både helt nya tvåsitsiga roadstern Mazda MX-5 och Mazda6 MPS, en högprestandasedan med fyrhjulsdrift och turbomotor på 260 hk.
Tre marknader satte under 2005 försäljningsrekord i Europa. Ryssland ökade sin försäljning med 150% till 21 000 bilar, vilket gav en marknadsandel på 3,8%, och klev därmed upp på tredje plats efter Tyskland och Storbritannien, som också gjorde ett rekordår med 47 500 sålda bilar. Även i Spanien blev det försäljningsrekord under 2005 med 15 000 bilar.
Mazda3 blev under 2005 den mest sålda Mazda-modellen i Europa följd av Mazda6 med 83 894 bilar, vilket gav en marknadsandel i segmentet på 4,8%. Mazdas pickup B-series ökade med 10% och Mazdas båda sportbilar MX-5 och RX-8 nådde en marknadsandel på 19% i segmentet för icke-premium sportbilar.