Stora lyxiga Jaguar XJ 2,7 twinturbo diesel - utmärkt tjänstebil?
Kan en lyxbil som Jaguar vara ett ekonomiskt och miljömässigt vettigt val som tjänste bil? Ja, bland brittiska tjänstebilsförare har stora Jaguar XJ 2,7 diesel blivit en favorit på management nivå. Kan den bli det också i Sverige - i jantelagens och miljölobbyns förlovade land?
Ja, frågan är inte så provokativ som den låter. Med högeffektiv twinturbo diesel på 204 hk drar bilen i genomsnitt bara 8,1 liter per 100 km. Koldioxidutsläppet är låga 214 g/km med partikelfilter och bilen väger lika med Sveriges vanligaste tjänstebil, Volvo V70. Dessutom är Jaguaren återvinningsbar som läskeburk genom att den byggs i aluminium och magnesium.
Sammantaget betyder det att den som kör i tjänsten nu kan unna sig det yppersta i lyx, körglädje och teknik. Med ekonomin under kontroll och bibehållet miljöansvar. Det är också därför 32 000 av läsarna i tjänstebilstidningarna Fleet Week och Fleet Management röstat fram den första stora Jaguaren med dieselmotor till "bäst i lyxklassen".
Också i Sverige är Jaguar XJ 2,7D ett förnuftigt val för den som söker en tjänstebil utöver det vanliga. Och, naturligtvis, är beredd att betala lite extra.
Tack vare sin aluminiumkonstruktion väger Jaguar åtskilliga hundra kilo mindre än konkurrenterna. Till nytta både för upplevelsen bakom ratten samtidigt som det håller bränsleförbrukning nere och avgasutsläppen nere.
Jaguar XJ 2,7D kostar från ca 609 000 kr. Förmånsvärdet ligger netto på 5300 kr/månaden vid 55% marginalskatt, exklusive bränsle. Om det nya vägskattesystemet baserat på koldioxid utsläpp istället för vikt kommer skillnaden i driftkostnader snabbt tala till dieselbilens fördel.
Dyrare än den vanliga familjekombin, javisst, men så handlar det också helt andra upplevelser bakom ratten. Dessutom finns det mindre Jaguar-modeller som X-Type 2,2D där förmånsvärdet faktiskt blir låga 1800 kr/mån netto vid 50% marginalskatt.