Mercedes R-Klass öppnar nytt marknadssegment
Genom att kombinera personbilens elegans med flexibel inredning, sexseparata säten med herrgårdsvagnens lastutrymme och fyrhjulsdrivning med toppmodern drivlineteknik, öppnar Mercedes-Benz R-Klass ett nytt marknadssegment i gränszonen till den traditionella kombin, minivanen och dagens eleganta SUV (amerikanska för Sport and Utility Vehicles; "fritids- och yrkesfordon").
Den första konceptbilen för R-Klass kallades Grand Sports Tourer, GST.Modellbeteckningen lever kvar och säger att det är en bil för köpare med krav på i första hand mångsidighet. R-Klass börjar säljas i Sverige inom kort.
R-Klassen tillverkas vid sidan av M- och den just introducerade GL-Klass i Mercedes-Benz amerikanska fabrik i Tuscalosa, Alabama. Den är 72 respektive 307 mm längre än den rymliga E-Klass Kombi. I R-Klass sitter sex personer i separat säten, varav de fyra främsta är så kallade kaptensstolar.
Den höga sittpositionen ger fin sikt och genom att stolarna är placerade trappstegsvis säkerställs sikten framåt för alla åkande. I det bakersta sätet är huvudutrymmet 946 millimeter i den förlängda och 935 mm i standardversionen.
De bakre sätesraderna kan med några enkla handgrepp fällas ned och ge plats för bagage. Fyra personer har tillgång till ett 1 075/957 mm långt lastgolv och tvåsitsig ökar lastgolvets längd till 2 217/1 982 mm. Uttryckt i volym är lastutrymmet (enl VDA) upp till fönsterlinjen 550/663 liter bakom andra stolsraden respektive 1 384/1 156 bakom första stolsraden. Lastutrymmets maximala kapacitet, som förutsätter att det medföljande lastförskjutningsnätet monteras, är 2 385/1 950 l från golv till tak bakom förar- och främre passagerarstol.Elektriskt fjärrmanövrerad baklucka finns som tillval.
Lastkapaciteten är 645 respektive 655 kilo beroende på modell och släpvagns-vikten är 2 100 kg på samtliga versioner. För att kompensera för den höga lastkapaciteten har R-Klass luftfjädring bak som standard och luftfjädringen AIRMATIC går att beställa från fabrik.
Kursstabiliteten, framkomligheten och körsäkerheten garanteras på R-Klass av den konstanta fyrhjulsdrivningen 4MATIC. Givetvis har R-Klass också alla de elektroniska körsäkerhetssystemen som Mercedes-Benz varit först med att införa; anti-låsbromsar (ABS), anti-spinnreglering (ASR) och anti-sladd (ESP) samt bromskraftförstärkare (BAS).
På samma sätt ingår alla system för skydda de åkande vid en olycka. Samtliga platser har trepunktsbälten med både försträckare och kraftbegränsare samt nackskydd. Utöver frontala, tvåstegs krockkuddar finns också sidokrockkuddar till de fyra främsta platserna och fönsterkrockkuddar längs hela sidan.
NECK-PRO aktiva nackskydd är tillval och förflyttar nackskyddet 44 mm framåt och 30 mm uppåt vid påkörning bakifrån.
Mellan kör- och krocksäkerheten finns Mercedes världsunika PRE-SAFE som kan räkna ut när en olycka är nära förestående och positionera fyra åkande för bästa skyddseffekt. PRE-SAFE kommer att vara tillgängligt på R-Klass som tillval från och med sommaren 2006.
För att skapa känslan av att "köra öppet" finns ett tvådelat panoramaglastak tillR-Klass. Den främre delen kan vikas upp i bakkant eller öppnas som en traditionell taklucka. Den automatiska luftkonditioneringen THERMATIC är standard och som extrautrustning finns flerzons THERMOTRONIC som bland annat kompenserar för solens infallsvinkel.
R-Klass kommer från början med de nyutvecklade V6 bensin- och dieselmotorerna samt den välkända V8-motorn. Samtliga uppfyller EU:s miljökrav; även dieseln utan partikelfälla, som emellertid är standard i Sverige.