Bättre bromsar på tunga fordon
Bromsarna på lastbilar och släpvagnar kanförbättras. Det säger en utredning som lettsav Sveriges Åkeriföretag och som ocksåföreslår en rad åtgärder.
Den tekniska utformningen av bromsarna leverinte upp till marknadens krav pådriftsäkerhet och livslängd. Aktörerna ivägtransportbranschen: åkerier,leverantörer, verkstäder, kontrollorgan ochmyndigheter föreslås samverka och vidtaåtgärder för att förbättra den tekniskastatusen på tunga fordons bromsar.
Sveriges Åkeriföretag har i samarbete medVägverket, Bilprovningen ochRikspolisstyrelsen genomfört en utredningför att genomlysa statusen hos tunga fordonsbromsar och föreslå förbättringar. Detkonstateras i rapporten "BättreBromsfunktion på Tunga Fordon" som SverigesÅkeriföretag nu presenterar.
--Tillverkarna och generalagenterna förlastbilar och släpvagnar bör i störreutsträckning ta ansvar för att derasprodukter till rimliga kostnader kan hållasi ett föreskrivet skick, säger MårtenJohansson, teknisk chef i SverigesÅkeriföretag som lett utredningsgruppensarbete.
Bland utredningens förslag till åtgärderfinns:· Förebyggande underhåll av bromsar börgöras effektivare. · Kontroll av bromsanpassning bör görasårligen· Vägverkets kontrollprogram bör reviderasså att starttrycket i manöverledningen tillsläpvagn och i bromscylindrarna kontrollerasvid besiktning. · Krav på verifiering av funktionskontrollav bromsar bör införas vid eller föreregistreringsbesiktning.· En ökning av kontroller på väg bör ske avfordon som inte kan uppvisa ett planeratförebyggande underhåll av fordonet typ extrabromstest. · En kontroll av fordons bromsar medreferensbromskrafter föreslås införas ikommande kontrollplan för fordon och ger enenklare och säkrare bromskontroll.· Premieringssystem för fordon som ärfelfria vid besiktning och flygandeinspektion bör införas. T ex kan felfriatunga fordon få längre intervaller mellanbesiktningarna.· Retardationskrav för påhängsvagnar på 4,2m/s2 föreslås införas i Vägverkets kommanderevidering av föreskrifterna.
Men det kan också behövas ytterligareåtgärder på gemensam europeisk nivå.
-- Ett sätt att få bättre bromsar på längresikt är att EU inför tillverkaråtagande förtunga fordons bromsars hållbarhet. Liknandeåtaganden finns redan föravgasreningssystemet för bilar, säger MårtenJohansson.