Ny rapport ska ge bättre bromsar på tunga fordon
Bromsarna på lastbilar och släpvagnar kan förbättras. Det säger en utredning som letts av Sveriges Åkeriföretag och som också föreslår en rad åtgärder.Den tekniska utformningen av bromsarna lever inte upp till marknadens krav på driftsäkerhet och livslängd. Aktörerna i vägtransportbranschen: åkerier,leverantörer, verkstäder, kontrollorgan och myndigheter föreslås samverka och vidta åtgärder för att förbättra den tekniska statusen på tunga fordons bromsar.Sveriges Åkeriföretag har i samarbete med Vägverket, Bilprovningen ochRikspolisstyrelsen genomfört en utredning för att genomlysa statusen hos tunga fordons bromsar och föreslå förbättringar. Det konstateras i rapporten "Bättre Bromsfunktion på Tunga Fordon" som Sveriges Åkeriföretag nu presenterar.-Tillverkarna och generalagenterna för lastbilar och släpvagnar bör i störreutsträckning ta ansvar för att deras produkter till rimliga kostnader kan hållas i ett föreskrivet skick, säger Mårten Johansson, teknisk chef i Sveriges Åkeriföretag som lett utredningsgruppens arbete.Bland utredningens förslag till åtgärder finns: · Förebyggande underhåll av bromsar bör göras effektivare. · Kontroll av bromsanpassning bör görasårligen· Vägverkets kontrollprogram bör revideras så att starttrycket i manöverledningen till släpvagn och i bromscylindrarna kontrollerasvid besiktning. · Krav på verifiering av funktionskontroll av bromsar bör införas vid eller före registreringsbesiktning. · En ökning av kontroller på väg bör ske av fordon som inte kan uppvisa ett planerat förebyggande underhåll av fordonet typ extra bromstest. · En kontroll av fordons bromsar med referensbromskrafter föreslås införas i kommande kontrollplan för fordon och ger en enklare och säkrare bromskontroll. · Premieringssystem för fordon som är felfria vid besiktning och flygande inspektion bör införas. T ex kan felfria tunga fordon få längre intervaller mellan besiktningarna.· Retardationskrav för påhängsvagnar på 4,2 m/s2 föreslås införas i Vägverkets kommande revidering av föreskrifterna. Men det kan också behövas ytterligare åtgärder på gemensam europeisk nivå.- Ett sätt att få bättre bromsar på längre sikt är att EU inför tillverkaråtagande för tunga fordons bromsars hållbarhet. Liknandeåtaganden finns redan för avgasreningssystemet för bilar, säger MårtenJohansson.