23948sdkhjf

Klassisk Audi Quattro invigde Svenska Rallyt

Under torsdagskvällens startceremoni för Svenska Rallyt blev det en nostalgisk tillbakablick till 1980-talet— det vill säga den tid då Audi quattro var bilmärket på var rallyfantasts läppar. På rampen i Karlstad rullade en Ur-quattro fram, med ingen mindre än Stig Blomqvist bakom ratten.

Under torsdagskvällens startceremoni för Svenska Rallyt blev det en nostalgisk tillbakablick till 1980-talet - det vill säga den tid då Audi quattro var bilmärket på var rallyfantasts läppar. På rampen i Karlstad rullade en Ur-quattro fram, med ingen mindre än Stig Blomqvist bakom ratten.


Alla motorsportfans minns nog 1980-talet, när de fyrhjulsdrivna bilarna gjorde sitt intåg i rallysporten. Det var då som Audi gjorde entré med sin quattro och under några år var det en bil som fullständigt dominerade sporten. Eldkvastarna från turbofemmorna stod som spön i backen och bilarna kunde höras på kilometers avstånd. Första rallyt där bilen medverkade var Monte Carlo 1981. Och i Svenska rallyt blev det seger under fyra år i rad, från 1981 till 1984. 1983 och 1984 vann Audi även förarmästerskapet i rally-VM.


Rallyframgångarna med quattro var senare högst bidragande till Audis utveckling som premiumvarumärke.


För många nordbor är nog detta lite speciellt, med tanke på att flera av våra egna stjärnor hade koppling till dessa bilar. Alla minns väl Hannu Mikkola och hans kartläsare Arne Hertz. Och så förstås paret Stig Blomqvist och Björn Cederberg!


Underbara minnen som under torsdagskvällen återupplivades i Karlstad. "Mäster" Stig, som i år gör sitt fyrtionde Svenska Rally, rullade över rampen i Karlstad i en Audi quattro A1, som tävlat i Rally-VM 1981-1984. De första åren som tävlingsbil och sedan som träningsbil. 1983 förde bilen Stig till en tredjeplats i Akropolis-rallyt.


- När jag testade quattro första gången 1982 blev det en stor överraskning att det var så stor skillnad mellan fyr- och tvåhjulsdrift. Det var verkligen roligt att sätta sig i bilen igen och återuppleva känslan, sade Stig Blomqvist efter ceremonin i Karlstad.


Bilen såldes 1984 till Per Eklund (Sverige) och idag ägs den av Anders Carlsson i Borås.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078