23948sdkhjf

Ny Sprinter-generation från Mercedes

Efter 1,3 miljoner tillverkade exemplar på tio år det dags för en ersättare till Mercedes-Benz Sprinter. Den nya versionen debuterar i Sverige under våren och kännetecknas av en storsatsning på flexibilitet, säkerhet och komfort.

Efter 1,3 miljoner tillverkade exemplar på tio år det dags för en ersättare till Mercedes-Benz Sprinter. Den nya versionen debuterar i Sverige under våren och kännetecknas av en storsatsning på flexibilitet, säkerhet och komfort.


För att tillgodose det mest varierande transportbehov görs den nya Sprinter i en rad utförande. Sammantaget handlar det om cirka tusen kombinationsmöjligheter:


Det betyder att last/passagerar-utrymmet kan varieras mellan sju och 17 kubikmeter (tidigare Sprinter max 13,7 kbm). Dessutom kan 4,6 tons Sprinter förses med "Super-Singel"-bakhjul som gör att hjulhusen bak kan göras mindre utrymmeskrävande.


Även i fråga om komfort sätter nya Sprinter en ny standard inom transportbilssektorn. Förarstol och framsäte är ergonomiskt utformade för avspänd körning över långa avstånd; förarsätet är justerbart i längs- och höjdled och huvudutrymmet/takhöjden har förbättrats. Såväl förar- som passagerardörr har rymliga fack för bland annat stora flaskor och på panelen finns stora förvaringsutrymme som är lätt åtkomligt under körning.


Fönster, bakdörrar och skjutdörrar kan fjärrmanövreras från förarplats och med tillägget "Keyless Entry Plus Slide" öppnas respektive stängs skjutdörren på aktuell sida när föraren närmars sig respektive fjärmar sig från fordonet. Systemet fungerar enbart på kort håll och underlättar för den som har båda händerna upptagna.


Redan 2003 revolutionerade Mercedes-Benz Sprinter transportbilssegmentet med att införa anti-sladdsystemet ESP som standard. Med den nya generationen lyfts nivån ytterligare ett steg med ADAPTIVE ESP, som bland annat räknar ut bilens tyngdpunkt och hjälper föraren i trängda lägen med det som utgångsläge. Dessutom kan nya Sprinter från fabrik förses med ett system som underlättar start i backe. Färdbromsen ligger an i ett par sekunder efter att föraren släppt bromspedalen och minskar därmed risken för att bilen skall rulla baklänges.


Samtliga nya Sprinter rullar på 16 tums hjul. Alla versioner har ventilerade bromsskivor fram och från och med 3,88 ton har även de bakre skivorna luftkanaler.


Samtliga sittplatser har trepunktsbälten med bältessträckare och höjdinställbara nackskydd. Krockkudde ingår som standard på förarplats. Krockkudde för två framsätespassagerare samt sidokrock- och fönstertäckande krockkuddar kan beställas. Karossidorna är energiupptagande och såväl de som fronten är konstruerade för att förenkla reparationer efter kollisionsskador.


Halogenstrålkastare av H7-typ är ingår över hela linjen och bi-Xenon finns som tillval. I den senare ingår dels strålkastarrengöring, dels det för biltypen unika, aktiva kurvstrålkastare som lyser upp det område föraren är på väg in i.


Vidvinkelbackspeglar är integrerade i de yttre backspegelhusen och nya Sprinter kan förses med regnsensor som automatiskt styr vindrutetorkarnas svephastighet.


Till nya Sprinter finns fyra fyrcylindriga dieselmotorer som givetvis har den CDI-teknik som debuterade 1999. Motorn OM 646 CDI har 2 148 kubikcentimeters cylindervolym och finns med mellan 88 och 150 hästkrafters effekt. V6-motorn OM 642 är på 148 hästkrafter och ger 400 Newtonmeter maximalt vridmoment. Samtliga klarar EU4-kraven och har partikelfälla som standard. Oljebytesintervallet är minimum 4 000 mil.


Vid sidan om dieselmotorerna kommer nya Sprinter med en bensindriven V6-motor på 258 hästkrafter. Till alla dieselmotorer finns automatisk växellåda som tillval och den är standard i kombination med bensinmotor.


Nya Sprinter tillverkas i Mercedes-Benz fabriker i Düsseldorf och Ludwigsfelde. Båda kännetecknas av modern sammansättningsteknik med lasersvetsning och det allra senaste i fråga om rostskyddsapplicering. I samtliga bad roteras karossen 360 grader för att undvika blåsbildning och säkerställa ett absolut jämnt täckande lager. Tack vare karossens grundkonstruktion och rostskydd lämnar Mercedes-Benz tolv års garanti mot genomrostning inifrån och ut. Dessutom följs nya Sprinter av två års nybilsgaranti med lika lång MobilityGo vägassistans.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063