23948sdkhjf

Tävlingsbil från KTH skapar nya energilösningar

De svenska bilar som ska delta i Shells årliga Eco-marathon i franska Nogaro den 20-21 maj är på god väg att bli färdiga. Två studentlag, från Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) och Chalmers, tävlar om att utveckla den mest bränslesnåla bilen.

De svenska bilar som ska delta i Shells årliga Eco-marathon i franska Nogaro den 20-21 maj är på god väg att bli färdiga. Två studentlag, från Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) och Chalmers, tävlar om att utveckla den mest bränslesnåla bilen. 43-mannateamet från KTH har utvecklat fordonet Agilis med en ovanlig maskinkonstruktion och har förstapriset i teknisk innovation i sikte. För många människor som vill vara rörliga är bilen nödvändig. För att åstadkomma en långsiktigt hållbar utveckling behöver effektivare bränsleanvändning och utvecklingen av drivmedel uppmuntras. Det är bakgrunden till Shell Eco-marathon, som bjuder in studenter från länder över hela världen till att vara med och driva utvecklingen av miljövänligare färdmedel. Shell Eco-marathon genomförs på racerbanan i franska Nogaro. Från KTH deltar den 3 meter långa och 60 centimeter höga bilen Agilis. Den bygger på en avancerad design, som är framtagen för att väga så lite som möjligt. Målet för den totala vikten är 30 kg. Bilens skal är konstruerat för att bära upp hela dess last och Agilis är tillverkad i samma material som används till stridsflygplan och racingbåtar. Bilens form minskar luftmotståndet och tillåter att Agilis färdas lättare och ytterst att bränsleförbrukningen minskar. Bilen drivs av en bränsleeffektiv fyrtaktsmotor. Men studenterna har även bidragit till att utveckla en unik motorteknik som de är ensamma om i hela världen, och som ska visas upp under tävlingen i Frankrike. Det är en motor med en så kallad aktiv styrning som låter föraren kontrollera förbränningen. Denna uppfinning kommer med största säkerhet att integreras i studenternas bidrag nästa år. Tack vare fordonets konstruktion kan man färdas mycket långt på väldigt lite bränsle. Bilen drar ungefär en halv tesked bensin per mil. - Agilis är ett bidrag till en mer långsiktigt hållbar framtid. Det finns många aspekter av dagens bilar som kan utvecklas ytterligare och bli miljövänligare, och vårt team har kommit en bra bit på väg. Små energiförluster och starka aerodynamiska förutsättningar är nyckeln till mer miljövänliga fordon. Vi är stolta över att ha byggt Sveriges mest bränslesnåla bil. Men vi stannar inte där 51; vi har även som mål att vinna i kategorin innovation i Shell Eco-marathon, säger Lena Brundin, student vid KTH, som kommer att köra Agilis i tävlingen. Projektet Agilis är ett samarbetsprojekt mellan sistaårsstudenter, doktorander och professorer vid KTH. Namnet Agilis är hämtat från latinets lätt att förflytta. - Agilis bygger på såväl teknisk innovation som miljömedvetenhet och ger oss en inblick i hur framtidens färdmedel kan se ut. Studenternas nya energilösningar är imponerande och jag hoppas att de går långt i Shell Eco-marathon, säger Martin von Arronet, Informationschef, Svenska Shell.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11