Gas viktig del i Volkswagen-koncernens miljösatsning
Efter regeringsförklaringen ser Svenska Volkswagen AB, som är Sveriges största bilimportör, allt större möjligheter till långsiktig försäljning av miljöbilar. Dels handlar det om bränslesnåla bilar baserade på befintlig teknik som diesel och bensin, dels om alternativa drivmedel som gas.
En av punkterna i regeringsförklaringen är att ytterligare stimulera transportsektorn att bli mer miljövänlig. Man kommer dessutom att se över miljöklassningen av fordon och bränslen.
Svenska Volkswagen ser mycket positivt på detta klargörande. Redan idag kan företaget erbjuda miljöalternativ för såväl person- som transportbilar. Under 2006 har man sålt totalt cirka 750 gasbilar, varav 500 transportbilar (Caddy EcoFuel och Transporter BiFuel) samt 250 personbilar (Touran EcoFuel).
- Vi tror helt klart på gas som en viktig del i vårt långsiktiga erbjudande till miljömedvetna privatpersoner och företag. Särskilt företag är ju gynnade av att välja en gasdriven bil, säger Birger Skjellvik, VD för Svenska Volkswagen AB.
De företag som köper en gasdriven bil kan i dagsläget räkna med ett förmånsvärde som är reducerat med hela 40 procent.
Men gas är inte det enda alternativet för den som vill köra miljömedvetet. Svenska Volkswagen erbjuder även bränslesnåla dieselbilar, som i nuläget till exempel Polo TDI-80 samt Polo Blue Motion. Båda har koldioxidutsläpp som ligger under nivån 120 g/km.
Och när det gäller övriga bensin- och dieselmotorer har Volkswagen-koncernens banbrytande TSI-, respektive TDI-teknik bidragit till minskad förbrukning och därmed lägre utsläpp hos flera av företagets modeller.
TSI-motorn, som bygger på en kombination av kompressor och turbo, lanserades i våras och finns i såväl Golf som Touran. Till exempel förbrukar den 140 hk starka 1,4-litersmotorn i Golf låga 7 liter bensin per 100 kilometer.
På dieselsidan märks en tydlig ökning vad gäller försäljningen av TDI-motorer. Mer än 50 procent av alla inregistrerade Volkswagen Passat var utrustade med en TDI-motor under perioden september 2006. TDI-tekniken står, liksom TSI, för bränslesnålhet kombinerat med styrka. I en Passat 2,0 TDI, som utvecklar 170 hk, är den genomsnittliga bränsleförbrukningen 6,1 liter per 100 kilometer.
- Om vi i Sverige ska kunna få en tydlig sänkning av koldioxidutsläppen är det ett måste att vi säljer fler snåla bilar baserade på befintlig teknik, som diesel och bensin, utan att ge avkall på körglädjen. Därför är det glädjande att den nya regeringen nu kommer att se över miljöklassningen av fordon och bränslen, säger Birger Skjellvik.