Ny Citroën Jumpy
Citroën är sedan många år tillbaka en av de stora aktörerna på marknaden för lätta transportbilar. Tack vare den kontinuerliga produktanpassningen till trenderna på marknaden nådde Citroën 2005 en marknadsandel på 10,2 % i Europa (26 länder), vilket gav en tredjeplats på försäljningslistan.
Ett av fem Citroën-fordon som säljs i världen är en lätt transportbil och en lätt transportbil av tio som säljs i Europa är en Citroën. Detta ger en idé om hur viktiga transportbilar är för Citroën. Nya Jumpy tar plats mellan Berlingo och den nyligen lanserade Jumper och ger Citroën ett nytt trumfkort på den här marknaden.
Efter elva år av försäljningsframgångar med den tidigare versionen har Citroën utvecklat nya Jumpy med ambitionen att ta nya marknadsandelar. Fordonet erbjuder nya funktioner som breddar kundkretsen ytterligare.
Nya Jumpy har en mängd tekniska innovationer och utrustning som höjer komforten, ökar körglädjen och förbättrar säkerheten. Nya Jumpy utmärker sig också genom en stor ökning av antalet möjliga kombinationer när det gäller volym, last och längd. Det stora antalet versioner kommer att göra Jumpy attraktiv för en kundkrets med allt högre krav.
Nya Jumpy kännetecknas av:
• Högre lastvikt. Citroën Jumpy har fått en avsevärt högre lastvikt på mellan 1 000 och 1 200 kg, där den tidigare versionen kunde lasta mellan 815 och 900 kg.
• Större lastvolym. Nya Jumpy finns i två längder, med två olika axelavstånd och två höjdmått. Lastvolymen ökar markant och varierar nu mellan 5 och 7 m där den tidigare serien kunde lasta mellan 4 och 5 m .
Den invändiga lastlängden i nya Jumpy har också ökat rejält med 12 - 16 cm, beroende på version, och kan dessutom förlängas med ytterligare 65 cm tack vare en specialtunnel för lång last i de skåpversioner som är försedda med en skiljevägg.
• Stort antal versioner och utrustningsnivåer. Nya Jumpy består av två huvudfamiljer. Först och främst har vi skåpmodellerna med de klassiska versionerna (med och utan rutor) samt chassi med hytt som är avsedd för karosspåbyggnad.
Den andra kategorin omfattar kombiversionerna som används för persontransporter. Den vänder sig å ena sidan till yrkesfolk som behöver transportera många personer och å andra sidan privatpersoner som vill ha en praktisk bil med stor lastvolym. Kombiversionerna har tre utrustningsnivåer och mellan 5 och 9 sittplatser.
• En dynamisk och kraftfull design. Fronten är både modern och robust med en kraftfull grill och en generöst tilltagen stötfångare, som effektivt skyddar bilen vid kollisioner. Bakpartiet på Jumpy har utformats för att underlätta i- och urlastning. Tack vare förarplatsens utformning, den högklassiga ljuddämpningen och ergonomin är hytten en plats som är anpassad till yrkesfolk och privatpersoner med mycket högt ställda krav.
• Ett stort urval av motorer. Det finns tre dieselmotorer att välja bland: 1.6 HDi 90 hk (66 kW), 2.0 HDi 120 hk (88 kW) och 2.0 HDi 140 hk (100 kW) som har partikelfilter. Dessa motorer används tillsammans med manuella växellådor. De båda HDi-motorerna på 2.0 liter har sexstegade växellådor.
En bensinmotor 2.0i 143 hk (103 kW) kompletterar dieselmotorerna och används med en manuell femstegad växellåda.
Nya Jumpy kan förses med utrustning som mycket sällan erbjuds i lätta transportbilar, som t.ex. luftfjädring bak, automatiska vindrutetorkare och automatisk tändning av strålkastare.
Med ABS låsningsfria bromsar och elektronisk bromskraftfördelare som standard har Jumpy även en förstklassig väghållning.
Lansering i Sverige
Nya Jumpy kommer att lanseras i Sverige våren 2007. Vilka versioner som kommer att erbjudas samt priser är ännu ej fastställt.