23948sdkhjf

Renault utvecklar ett fordon som drivs med elektricitet

Som ett led i "Renault Commitment 2009" följer företaget en ambitiös miljöplan i syfte att minska utsläppen av växthusgaser. Planen bygger på tre åtaganden: att bli en av de tre främsta biltillverkarna i världen när det gäller låga utsläppsnivåer av koldioxid (CO2), att erbjuda ett utbud av fordons..

Som ett led i "Renault Commitment 2009" följer företaget en ambitiös miljöplan i syfte att minska utsläppen av växthusgaser. Planen bygger på tre åtaganden: att bli en av de tre främsta biltillverkarna i världen när det gäller låga utsläppsnivåer av koldioxid (CO2), att erbjuda ett utbud av fordonsmodeller som drivs av biobränslen som bioetanol och biodiesel och att utveckla ett brett utbud av tekniska lösningar, däribland elkraft, som har ett pris som är rimligt för kunderna. Renault arbetar bland annat med en lösning där man använder elenergi, vilket eliminerar koldioxidutsläppen när fordonet är i rörelse. Den här tekniken utvecklas inom ramen för alliansen Renault-Nissan. En fordonstillämpning väntas vara klar 2010.


"Renault Commitment 2009" innebär att Renault uttalat sitt starka engagemang i att kraftigt begränsa fordonens koldioxidutsläpp och på så sätt bidra till att minska växthuseffekten. Planen har ett tydligt mål för 2008: att sälja mer än en miljon fordon som släpper ut mindre än 140g CO2/km. En tredjedel av fordonen ska släppa ut mindre än 120g CO2/km. Renault arbetar med ett antal alternativa tekniska lösningar med ett pris som är rimligt för kunderna och som kan användas i stor skala. En av de här alternativa tekniska lösningarna är elenergi.


Tillsammans med Nissan bedriver Renault en forskning där man undersöker en el-lösning som passar perfekt för stadskörning och som inte släpper ut någon koldioxid alls när fordonet är i rörelse. Projektet har kommit långt och Renault arbetar redan på det framtida fordonets komponenter. Renault och Nissan samarbetar om teknik och förpackning för litiumjonbatterier och om den elmotor och den programvara som behövs för att driva lösningen. Arbete pågår också med en process för att återvinna energi när fordonet bromsar.


Tekniska lösningar som baseras på elektricitet är bara en av de metoder som utvecklas av Renault i arbetet med att begränsa koldioxidutsläppen och bekämpa den globala uppvärmningen. Bland övriga lösningar finns optimering av konventionella motorer, bland annat genom Renaults strategi för att minska kubikkapaciteten samtidigt som man behåller samma prestanda. Den här strategin är ett av de mest kostnadseffektiva sätten att minska utsläppen av växthusgaser.


Den senaste bensinmotorn, 100 hk TCE, är ett utmärkt exempel på den stora erfarenhet som Renault har skaffat sig på det här området. Det här är en 1,2-litersmotor som ger en effekt på 100 hk - lika mycket som en 1,4-litersmotor - och har ett vridmoment på 145 Nm, något som normalt förknippas med en 1,6-litersmotor. Tack vare denna motor klarar Modus och Clio att uppnå en kombinerad bränsleförbrukning på 5,9 liter/100 km, vilket motsvarar ett koldioxidutsläpp som är så lågt som 140 g/km. Renault har samma goda kunskaper när det gäller dieselmotorer. Under 2005 såldes drygt 100 000 Megane 1.5 dCi-modeller, som inte släpper ut mer än 120 g koldioxid per km. Under samma år släppte nästan ett av fem Renault-fordon som såldes i Europa ut mindre än 120 g koldioxid per km.


Renault har också åtagit sig att till 2009 erbjuda ett fullständigt utbud av fordon som körs på biobränslen till ett pris som är jämförbart med priset för bensin- och dieseldrivna modeller. Då kommer 50% av de bensindrivna fordon som säljs i Europa att också kunna använda bioetanol och alla dieselmotorer kommer att kunna köras på bränsle som innehåller 30% biodiesel. Genom att hålla fast vid det här målet kommer Renault att 2007 vara en av få biltillverkare som kan erbjuda sina kunder i Europa två olika biobränslealternativ. Trafic och Master finns redan tillgängliga med motorer som kan köras på B30-biodiesel och under våren 2007 kommer en Megane-version på 1,6-liter 16v 110 hk att lanseras med en motor som kan köras på E85-bioetanol.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094