Världspremiär för - ny rally-Peugeot
Peugeot Sport Sverige vann SM-guld i höstas och förfogar över landets mestpotenta rallybil, en Peugeot 206 WRC.Ändå har teamet beslutat att bygga nytt till nästa år!Den nya bilen - en Peugeot 207 - byggs enligt de nya Super 2000-reglerna.- Förutom Peugeot Frankrikes egna testbilar räknar vi med att bli först ivärlden med en tävlingsklar bil, säger Gert Blomquist, chef för detsmålandsbaserade Peugeot-teamet.
Bilen byggs tillsammans med Peugeots tävlingsavdelning i Frankrike.Redan den 1 januari flyger Gert med mekanikerna Mattias Aronsson ochChristian Svensson till Frankrike för att sätta sig in i den nya teknikenoch för att färdigställa den svenska bilen tillsammans med sina franskakollegor.Men det blir inget långt besök - redan efter en vecka flyger Gert ochMattias hem igen för att tillbringa en vecka i Jämtland. Då startar deninledande testverksamheten, som sköts av en tio man stark grupp frånFrankrike:- I Jämtland använder vi en testbil från Peugeot Frankrike. Sedan bär det avtillbaka till Frankrike igen för att - med vintererfarenheterna i ryggen -göra färdigt det sista.- Schemat är ytterst pressat eftersom vi räknar med att hinna köra någonvintertävling här hemma.
Super 2000 är den klass som FIA räknar med ska ersätta dagens WRC-bilar iVM-serien i framtiden.Bilarna i den nya klassen blir både enklare och billigare. Framför allträknar stallen med att driftskostnaderna kommer att minska dramatiskt.- Tekniskt sett kan man jämföra S 2000 med banracingens STCC-bilar, fast medfyrhjulsdrift, säger Gert:- Det stora är att turbon försvinner i S2000-klassen. Här handlar det omvanliga 2-liters 16-ventils sugmotorer.
Under 2007 kommer Super 2000-bilarna att samköras med dagens fyrhjulsdrivnaGrupp N-bilar. Både i VM och i SM. Dessutom får Super 2000 en egen,internationell serie; IRC, Intercontinental Rally Challenge.
-I VM blir Super 2000-bilarna och dagens Grupp N-bilar med turbo-motorerganska jämförbara. Däremot är det osäkert vad som händer i SM, eftersomSverige tillåter E85. Det är ett bränsle som ger stora fördelar för bilarmed turboladdning. - Trots det har Peugeot beslutat att bygga en bil och utmana förarna i GruppN.
De nya bilarna baseras på vanliga produktionsbilar men är i själva verketspecialbyggda superekipage. Tack vare att man begränsar tekniken på en radpunkter kommer dock priset per bil att bli betydligt lägre än för dagensWRC-bilar.
Effektmässigt räknar man med att de nya 2-litersmotorerna ska lämna ungefär280 hästar. Vikten - 1.150 kg - blir lägre än för dagens Grupp N-bilar.Toppfarten blir något lägre än hos dagens WRC-bilar.
Förutom Peugeot har även Toyota, Fiat och VW Super 2000-bilar. Också Skodahar en bil på gång medan Ford uppges - som det heter - ha visat intresse.