Opus har fått seriekontrakt med BMW AG
Opus Prodox AB har utvecklat en variant på TripLog® elektronisk körjournal till tyska biltillverkaren BMW. Produkten som testats under hösten av BMW har nu godkänts och fått en s.k. "Freigabe" för försäljning över deras 800 återförsäljare i Tyskland. Produkten blir tillgänglig i BMW:s sortiment av originaltillbehör och kommer att lanseras i januari 2007. Opus har nu fått ett serieleveranskontrakt som gäller för hela 2007. I samband med kontraktet har BMW avropat en första mindre kvantitet till ordervärdet 1,5 Mkr.
Från den 1 januari 2007 skärps kraven på redovisning av förmånsbilar för gruppen egenföretagare i Tyskland. Lagändringen innebär att alla egenföretagare med förmånsbil måste föra körbok och dessutom särredovisa andelen tjänste- respektive privatmil. Andelen tjänstemil måste överstiga 50 % av totala miltalet för att bilen skall vara avdragsgill mot verksamheten. I Tyskland finns idag ca 45 miljoner personbilar varav ca 3,5 miljoner är registrerade på egenföretagare. (källa: Statistisches Bundesamt, Kraftfahrt Bundesamt)
BMW säljer över 210 000 bilar på den tyska marknaden per år. Drygt 70 % säljs till företag. Enligt BMW:s egen bedömning säljs ca 45 000 av dessa till egenföretagare (Freiberufler) vilka påverkas av den nya lagstiftningen. "TripLog Fartenbuch" kommer att säljas till tre plattformar; 3-serien, 5-serien och 7-serien. Priset kommer vara ca € 985:- per st. ex. moms inklusive montering.
- Vi har stora förväntningar på det här samarbetet säger Magnus Gr eko, VD på Opus. BMW är en mycket bra kund och kanske den bästa referensen man kan ha i Tyskland. Det är svårt att uppskatta hur stor försäljningen över BMW kommer att bli, men vi har förberett oss genom att redan under hösten lägga ut produktionen på en underleverantör i Kina som kan tillverka stora volymer med hög kvalitet och till rätt pris. Vi kan dessutom dra fördel av en eventuell dollarförsvagning under nästa år.
Förutom BMW arbetar Opus med att bygga upp distribution i Tyskland för TripLog sortimentet och fler biltillverkare väntar nu på att testa den modifierade produkten.
- Vi har arbetet med den här teknologin i flera år säger Jörgen Hentschel, utvecklingschef på Opus. Det är därför otroligt spännande att nu se marknaden ta fart på allvar och att vi tänkt rätt när vi började med den här produkten.