Nissan Nordic etablerar sig i de baltiska länderna
Nissan Nordic Europe Oy, med ansvar för import, försäljning och marknadsföring i de nordiska länderna, expanderar och startar verksamhet i den baltiska regionen. Med start den 1 april 2007 kommer Nissans verksamheter i Estland, Lettland och Litauen att utgöra en del av Nissan Nordic Europe. Fakto AS, majoritetsägare i den tidigare importören Nissan Balti AS, fortsätter sin verksamhet på återförsäljarnivå och representerar genom sina 4 återförsäljare över 60 procent av Nissans totala volym i de baltiska länderna. Nissans import till de baltiska länderna har under de senaste 15 åren hanterats av en fristående operatör, Nissan Balti AS. Nissan Nordic Europe tar nu över ansvaret för importen på den snabbt växande baltiska marknaden. Överenskommelsen utgör en del av Nissans strategi att bygga upp regionala affärsenheter i Europa. - Vi välkomnar varmt de baltiska länderna till Nissan Nordic Europe. Det här är en naturlig utveckling av vår strategi i Europa och i Norden. Avtalet visar också att regionala affärsenheter är ett fungerande koncept samt att vår nordiska organisation, som i huvudsak byggdes upp under förra året, nu är redo att ta ett större ansvar, säger Mike Whitfield, vd för Nissan Nordic Europe.
Nissan Balti AS har byggt en stark grund för Nissans verksamhet i regionen. Det fortsatta återförsäljarsamarbetet med Fakto AS innebär tillgång till solid kunskap om marknaden och ett starkt utgångsläge vad beträffar framtida tillväxt. - Förutsättningarna i de baltiska länderna är goda. Marknaderna växer och utvecklas snabbt. Den tidigare importören har gjort ett mycket bra jobb med att etablera Nissan i regionen och vi är glada att kunna fortsätta samarbetet med Fakto AS. Tillsammans ska vi fortsätta bygga upp Nissans verskamhet i de baltiska länderna, fortsätter Mike Whitfield. De tre baltiska länderna utgör en sammanhållen enhet som jämställs med övriga landsorganisationer inom Nissan Nordic Europe (Sverige, Norge, Danmark, Finland). Deras funktion är att implementera Nissans strategi och stötta återförsäljarnätverket på de lokala marknaderna. Landsorganisationerna fokuserar i huvudsak på försäljning och marknadsföring. Administrationen för de baltiska funktionerna placeras i Estland och återförsäljarnätverket kommer att vara i stort sett oförändrat. Under 2006 sålde Nissan Balti 2 399 Nissanfordon i de baltiska länderna. Det innebar en ökning med 30 procent, jämfört med året innan. Volymerna för de tre baltiska länderna skiljer sig något åt: Estland svarar för cirka 50 procent av Nissans totala försäljning i regionen medan resterande 50 procent fördelas jämnt på Lettland och Litauen. Nissans marknadsandel i de baltiska länderna är cirka 3,5 procent.