23948sdkhjf

Bra mönsterdjup på däcken räddar liv

I svensk vintertrafik börjar 45 procent av alla dödsolyckor med att bilen får sladd. Antisladdsystem är det bästa sättet att undvika livsfarliga sladdolyckor på snöiga vägar. Men även däckens standard spelar stor roll.

I svensk vintertrafik börjar 45 procent av alla dödsolyckor med att bilen får sladd. Antisladdsystem är det bästa sättet att undvika livsfarliga sladdolyckor på snöiga vägar. Men även däckens standard spelar stor roll. -Bra däck förhindrar eller lindrar effekterna av många sladdolyckor vintertid, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.


Andelen dåliga vinterdäck, det vill säga däck med ett mönsterdjup mindre än 5 millimeter, uppskattas till 16 procent av den nuvarande bilparken. Det motsvarar 686 000 bilar.


Folksam har genomfört nya sladdtester på snöigt och isigt underlag. Dels testas en bil som har däck med 5 millimeters mönsterdjup och minimalt dubbutstick, dels en bil med däck med 8 millimeters mönsterdjup och nya dubb. Bägge bilarna körs i 50 km/tim och de är inte utrustade med antisladd.


- I det första testet med 5 millimeters mönsterdjup på däcken ser vi hur bilen tappar väggreppet helt och snurrar av vägbanan, säger Maria Krafft. Med 8 millimeters mönsterdjup på däcken sladdar bilen betydligt mindre, varpå den kan rätas upp ganska snabbt.


Folksam har även genomfört ett bromstest på snöunderlag, där bilar med 5 millimeters respektive 8 millimeters mönsterdjup på däcken bromsar maximalt i en hastighet av 90 km/tim. När bilen med 8 millimeters mönsterdjup har stannat kör bilen med 5 millimeters mönsterdjup fortfarande i 55 km/tim.


- I en sidokollision med en annan bil eller ett träd i 55 km/tim är risken att man dör eller skadas svårt mycket hög, säger Maria Krafft. För en fotgängare eller cyklist är chansen att överleva mindre än 5 procent.


- I sportlovstider är det viktigt att alla familjer som ger sig ut på vintervägarna ser till att de har bra däck på bilen, säger Maria Krafft. Då gäller det att ha minst 5 millimeters mönsterdjup på däcken, helst mer, och att eventuella dubbutstick är bra, liksom däckens lufttryck. Om det är för lågt försämras bilens köregenskaper betydligt.


Dessutom är det klokt att sätta däcken som är minst slitna bak på bilen. Överhuvudtaget ska stora skillnader i slitage mellan däcken undvikas.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11