23948sdkhjf

Nya Freelander får toppbetyget 5 i säkerhet av Euro NCAP

Land Rovers minsta bil— nya Freelander 2 uppnådde det bästa resultat som någonsin uppmätts för en bil i den här storleksklassen när det gäller skyddet av de vuxna åkande när den nyligen testades av Euro NCAP.

Land Rovers minsta bil - nya Freelander 2 uppnådde det bästa resultat som någonsin uppmätts för en bil i den här storleksklassen när det gäller skyddet av de vuxna åkande när den nyligen testades av Euro NCAP.


35 poäng och 5 stjärnor blev det sammanlagda resultatet efter testen i både frontalkollision och påkörning från sidan. Det betyder att vuxna åkande i en Freelander har ett mycket gott skydd om olyckan skulle vara framme. Risken att skada sig allvarligt är låg.


- Jag är stolt och glad att vårt enträgna säkerhetsarbete har gett resultat. Att nya Freelander är den enda kompakta SUV:en som fått maximala 5 stjärnor är fantastiskt, säger Jonathan Mabey, chef för säkerhetsutvecklingen hos Land Rover.


I skyddet av åkande barn nådde man också maximala poäng i själva krocktestet men fick bland annat ett litet avdrag för utformningen av varningstexten för bakåtvänd barnstol och det blev 4 stjärnor.


Nya Freelander som just nu introduceras i Sverige har en rad både passiva och aktiva system för att skydda de åkande och minska risken för en olycka. Förutom 7 luftkuddar och en extremt stark monocoque kaross har Freelander som standard alla de elektroniska system som hjälper föraren att ha maximal kontroll på bilen och undvika en olycka; som antisladd system (ETC, DSC), bromskraftförstärkare (EBA, CBC), automatiskt bromsning vid körning i extremt branta backar (HDC), och det nyligen patenterade Gradient Release Control - ett system som underlättar start i backe.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064