Saabs kampanj "Release me" får okänt band att lyfta
Saabs internationella TV-reklamkampanj för miljövänliga BioPowerbilar, med hitlåten "Release me", har satt den tidigare okända gruppen Oh Laura med sångerskan Frida Öhrn rejält på kartan, både i Sverige och utomlands.
TV-kampanjen som just nu rullar på Saabs samtliga marknader i Europa har laddats ner mer än 210 000 gånger från webbsajterna Youtube och MySpace - långt mer än vad andra, betydligt mer kända popstjärnor har lyckats med. På sökmotorn Google kan man notera över 1 390 000 träffar på kombinationer med "Oh Laura", "Release me" och "Saab". Som ett resultat av framgångarna har Oh Laura nu spelat in "Release me" som sin första singel. Just nu återfinns gruppen i studion, där de arbetar med sitt nästa album som kommer ut i slutet av maj.
Filmad i svartvitt för atmosfärens skull och med namnet "Släpp lös naturens krafter" visar reklamfilmen kraftfyllda bilder av naturens ständiga kamp mot att tämjas och tryckas ner, kombinerat med Frida Öhrns karismatiska röst på ljudspåret. Tillsammans ger de en ny, emotionellt laddad bild av miljöbudskapet bakom Saabs ledande BioPowerteknik, som på ett unikt sätt tar tillvara potentialen i det miljövänliga biobränslet etanol.
Kraften i filmen, producerad av Lowe Bindfors, har också fångat den svenska branschtidningen Resumé, som i mars utsåg "Release me" till "Månadens bästa kampanj" - med rubriken "Förlösande Saabkampanj överlägsen vinnare".
- Vi brann verkligen för både innehåll och känsla när vi gjorde filmen, säger Kristian Jörgensen, ansvarig för Saabs marknadskommunikation. Det känns fantastiskt att kunna skapa inte bara reklam, utan något mer, som verkligen berör andra människor. Musiken och Frida Öhrns suveräna röst passade perfekt för de starka känslorna i filmen. Vi är naturligtvis glada för den stora uppmärksamhet vi fått - och för att den har hjälpt Oh Laura med en bra start på karriären. Vi önskar dem förstås all lycka för framtiden. - Vår BioPowerteknik är unik när det gäller att kombinera prestanda och miljötänkande. Miljöfrågorna diskuteras överallt och framgången visar också att kampanjen ligger helt rätt både i tid och i ton, säger Kristian Jörgensen.
Frida och hennes kollegor i Oh Laura, Rikard Lidhamn, Jocke Olovsson, Magnus Olsson och Jörgen Kjellgren kommer att spela "Release me" och andra låtar "live" när de i juni kommer till Trollhättan för att delta i Saabs stora 60-årsfirande. Sedan åker de på turné, sponsrade av Saab, i Saab 9-5 Sportcombi. BioPower, förstås.