Skylten räddar inga liv!
Ingen motorcyklist tror att man räddar liv genom att montera en registreringsskylt framtill på en motorcykel, säger Jesper Christensen, generalsekreterare vid Sveriges MotorCyklister, SMC.
SMC har genom pressklipp tagit del av årets 23 dödsolyckor på motorcykel. Vår information visar att tre dödsolyckor skedde på vägar med hastighetskameror. Inte i något fall anges orsaken till olyckorna till hög fart. En motorcyklist körde in i ett vajerräcke, en tros ha kört av vägen och kolliderat med ett träd på våt vägbana och den tredje blev påkörd av en bilist. SMC tror inte att någon av dem överlevt om de haft en skylt fram. Motorcyklister gillar att köra på små, kurviga vägar. Det är här de flesta olyckorna sker och det är inte på det vägnätet kameror är uppsatta.
SMC anser självklart att motorcyklister ska hålla sig inom hastighetsgränserna som alla andra som kör i trafiken. Däremot anser SMC att en registreringsskylt fram på motorcyklar är helt fel metod för att minska dödstalen. I mars avslog riksdagen en motion som föreslog registreringsskylt fram på motorcyklar. Frågan om ägaransvar har tidigare utretts (SOU 2005:86). Utredningen säger att ett ägaransvar kan leda till det konflikter mellan grundläggande straffrättsliga principer. Därför har inte ägaransvar införts i svensk lag. Därför kan en förare aldrig kan bötfällas om han eller hon samtidigt identifieras på bild. På samma sätt som bilförare gömmer sig i tjänstefordon och bakom solskydd kan mc-föraren inte identifieras bakom hjälmen. Hur en motorcykel ska se ut bestäms numera genom EG-direktiv. Det finns inget direktiv som säger att en motorcykel ska ha en skylt fram eller plats för en skylt fram, däremot ska det finnas en skylt bak. En skylt fram är alltså inte förenligt med EGs lagstiftning. Det finns inte heller någon plats fram på en motorcykel för att fästa en skylt. Vill man fotografera en registreringsskylt på en motorcykel anser SMC att det vore mycket enklare att fotografera den bakifrån. Än en gång faller dock förslaget på ägandeansvaret som inte är tillämpligt i Sverige. SMCs budskap för att minska antalet olyckor är ett delat ansvar; en mc-vänligare infrastruktur, ett bättre samspel med andra trafikanter för och motorcyklisterna måste ta sitt ansvar genom att följa reglerna, planera sin körning, använda skyddsutrustning och öka sin kompetens genom fortbildning.