23948sdkhjf

Varannan kan tänka sig dubbfritt - för miljöns skull

Varannan svensk bilist som kör med dubbdäck kan tänka sig att byta till dubbfria vinterdäck. Det visar en ny undersökning genomförd av däcktillverkaren Continental. Viljan är störst i storstäderna, och det största skälet är miljön. I storstäderna kan två tredjedelar tänka sig att byta.

Varannan svensk bilist som kör med dubbdäck kan tänka sig att byta till dubbfria vinterdäck. Det visar en ny undersökning genomförd av däcktillverkaren Continental. Viljan är störst i storstäderna, och det största skälet är miljön.


I storstäderna kan två tredjedelar tänka sig att byta. Hela 70 procent av dessa anger miljömässiga skäl som den viktigaste faktorn till varför man skulle byta till dubbfritt.


- Dubbfria vinterdäck minskar bensinförbrukningen och buller, och bidrar dessutom till mindre dammpartiklar i luften och en bättre miljö, säger Mattias Palmgren, produktchef på däcktillverkaren Continental.


Av de som inte kan tänka sig att byta till dubbfritt, har över 70 procent angett säkerhetsrelaterade skäl. En sammanställning gjord av Scandinavian Tire & Rim Organisation visar dock att dubbfria vinterdäck numera är minst lika bra som dubbdäck på de flesta underlag.


? Dubbfritt är nu ett säkert alternativ, även för norrländska vintervägar. Effektivare gummiblandningar och tekniska innovationer i mönsterdesign och i sajpteknik har ökat väggreppet så att dubbfritt blivit minst lika bra som dubbat, förutom på blank, våt is, säger Mattias Palmgren.


Hur viktiga är egentligen däcken? - Det är otroligt viktigt att man har bra vinterdäck, vare sig de är dubbade eller inte. Däck med mönsterdjup under 5 mm borde överhuvudtaget inte vara aktuella inför en vintersäsong. Samtidigt är det viktigt att man som bilist kör ansvarsfullt och anpassar farten efter väg- och väderförhållanden, säger Mattias Palmgren.


Undersökningen genomfördes av Synovate, före detta TEMO, på uppdrag av Continental. Målgrupp för undersökningen var den svenska allmänheten 16 år och äldre som äger en bil. Sammanlagt genomfördes 1.110 intervjuer under perioden 24 september tom 2 oktober 2007.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064