Italienare dubblar vinsten
Samtliga affärsområden inom gruppen bidrog till ökningen, där bildelens intäkter ökade med 17,6 procent, till 6,5 miljarder euro jämfört med tredje kvartalet förra året. I Europa ökade antalet sålda fordon under kvartalet med 9,3 procent, till 304 800 bilar. Varumärkena inkluderar Fiat, transportbilarna Fiat Professional, Alfa Romeo och Lancia och har hittills i år stått för en försäljning av 1 662 400 fordon, en ökning på nästan 14 procent. Av dessa såldes en dryg miljon fordon i Europa. Det är Fiat Grande Punto som tillsammans med Punto som sålt bäst. Pandan bibehåller sin ledning i A-segmentet och nya Fiat 500 bidrar också med dagens order på 90 000 bilar. Men det är lätta transportbilar som kommer starkast. De första nio månader ökade försäljningen med drygt 23 procent jämfört med 2006. I Europa såldes under denna period mer än 176 000 fordon och det ger enligt Fiat Professional en marknadsandel på 11,7 procent i Europa och 42,8 procent på hemmamarknaden Italien.