23948sdkhjf

En dag på racingbanan med nya BMW M3

— Att ratta och kontrollera en motorstark M3:a på banan gör att jag känner mig helt upprymd i kroppen. Övningarna ger en kick utöver det vanliga, säger Jonas Runnberg. Han är en av 30-talet vip-inbjudna personer från olika företag som här får möjlighet at

Trots regn och isande kalla vindar sprudlar entusiasmen samt adrenalinet hos förarna som premiärkör nya BMW M3 på Falkenbergs Motorbana i Förarutvecklings regi. Det handlar om tio nyanlända bilar från Förarutvecklings samarbetspartner BMW Fahrertraining i München. Förarutveckling utbildar 2 500 kunder om året i körteknik. Drygt 150 av dessa väljer just avancerad körning med BMW M3. Flera är redan M3-ägare och alla har ett intresse för kvalificerad körning. - För att matcha M3-körning krävs att man har erfarenhet i körteknik från någon av våra kurser, säger Lars Lindeberg som ansvarar för marknadsföringen av M3-utbildningarna. - De som väljer de avancerade kurserna har också möjligt att ta banlicens eller gå vidare och tillsammans med Förarutveckling och BMW Fahrertraning köra på Nürburgrings nordslinga i Tyskland, säger han. Men nu befinner vi oss på Falkenbergsbanan där bland annat inte helt obekanta STCC körs. Vi sitter två i varje bil och accelererar upp till 90 kilometer i timmen på banans raksträcka. Framför ett gapp med koner och nu ska vi bromsa med full kraft. Bromsarna biter, bilen går rakt och utan att kränga. Bromssträckan mäts. Men att få full bromsverkan krävs flera repetitioner. Det gäller att stampa pedalen bestämt i botten. Nästa övning sätter spårval i fokus. Vi kör genom en snäv chikan och vid utgången kan vi läsa hastigheten på en radardisplay. Uppgiften är att räta ut böjarna för att efter några körningar höja hastigheten inför kommande raksträcka. - Det tar sig, konstaterar Jonas Runnberg. Jag har lyckats förbättra spårvalet och därmed hastigheten från 60 till 75 kilometer i timmen, säger han. Men med regn och blöt asfalt ställer övningen stora krav på förarna. Bilarnas DSC och antislirsystem korrigerar omedelbart när däcken började glida på underlaget. Vilket innebär extra känslighet både i händer och fot för att slippa tappa tempot. Så följer en slalomövning mellan koner, därefter är förarna mogna att köra ett antal varv i högre hastighet på banan. - Jag älskar det här, att få accelerera på rakorna, bromsa inför kurvorna, hitta rätt spår och växel utan att tappa balansen, säger Jonas Runnberg efter dagens pass. - Det smakar mera.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.127