e-power kontra Bioflex eller diesel mot etanol
Att bilarnas avgaser påverkar vår miljö står nog klart för de flesta efter förra sommarens ihärdiga regn och kraftiga översvämningar. Parallellt inträffade kraftiga värmeböljor i regioner på olika kontinenter. Växthuseffekten är idag den största utmaningen som bilindustrin hittills stått inför. Av de totala CO2-utslppen i EU-länderna bedöms idag en fjärdedel komma just från transporter. Tillverkarna ligger nu i selen för att matcha kommande stränga EU-krav på utsläpp av koldioxid nedpressad till 120 gram per kilometer koldioxid. Volkswagen-koncernen har redan fått fram snåldieslar, till exempel VW Passat Variant och Audi A3 e-power, båda försedda med optimerad 1,9-liters dieselmotor som klarar gränsen på 120 gram CO2 per kilometer. En genomsnittlig standardbil häver ur sig 189 gram per kilometer. Audi A3 e-power, här som Sportbackmodell, har modifierats med lågfriktionsdäck, en högre växlad låda samt begränsad extrautrustning för att reducera vikten på bilen. Motorn är på 105 hästar och insprutningssystemet är optimerat för snål körning. A3:an erbjuder i vanlig ordning hög kvalitet, god sittkomfort samt ett körglatt chassi. Motorn går råare än VW-koncernens större tvåliters 140-hästars diesel, men har ett hyfsat bottendrag och ger kraft långt upp i hastighetsregistret. Dessutom landar bränsleförbrukningen på låga 4,5 liter per hundra kilometer. Koldioxidbaserad beskattning ger också extra kronor i plånboken. Men från och med årsskiftet försvinner partikelfilterrabatten. Alliansregeringens fokusering på etanol som drivmedel kan nu avläsas i försäljningsstatistiken. Hittills i år är vart tionde ny bil en E85-bil och som sådan utgår en miljöbilspremie på 10 000 kronor. Scenariot stimulerar biltillverkarna som har allt fler E85-bilar i pipelinen. Här provkör vi Peugeot 307 Bioflex kombi med 1.6-liters bensinmotor, konverterad till etanoldrift. Enligt vår bedömning är generösa utrymmen, fin väghållning samt hyfsad prissättning nyckelord för modellen. Etanolmotorn är utvecklad ur den välkända 1,6-liters 16-ventils motorn på 110 hästar med ett vrid på 147 Newtonmeter vid 4 000 varv per minut. Med E85 i tanken får Bioflex något högre effekt och vridmoment, vilket också märks. Den känns faktisk alert som om den vore på två liter. Bränsleförbrukningen stiger med cirka 30 procent till 1,1 liter milen medan CO2-utsläppen minskar från 178 till under 90 gram per kilometer.