Allt högre tryck under huven
För att sänka utsläppen av skadliga ämnen från dieselaggregaten och därmed göra dessa motorer miljövänligare arbetar Bosch vidare på den tekniska utvecklingen av systemen. Efter införande av emissionsnorm EU4 är fokus ställd på framtidens EU5-norm. Den kommer att gälla från år 2010 och diskuteras nu i EU-kommissionen i Bryssel med bilindustrins intresseorganisationer som motpart. Common rail-systemet är en viktig teknik på vägen mot lågförbrukande och högpresterande dieselmotorer med högtrycksdirektinsprutning. Moderna direktinsprutade dieselmotorer med dessa system förbrukar drygt 30 procent mindre bränsle och släpper ut omkring 25 procent mindre koldioxid (CO2) än motsvarande bensinmotorer med insugningsrörsinsprutning. Bosch räknar med att reducera bränsleförbrukningen och CO2-utsläppen genom fortsatta förbättringar av common rail-systemet och dess komponenter. Det gör man genom att vidareutvecklaa både piezo- och magnetventilsinjektorer. De nya magnetventilsinjektorerna uppges ha samma prestanda som piezoinjektorer och är konstruerade för insprutningstryck på över 2 000 bar. Därefter är målet att piezoinjektorerna ska kunna använda insprutningstryck på över 2 200 bar för att förbättra både prestanda och utsläppsegenskaper hos dieselmotorerna. I år kommer Bosch att lansera en version på 2 000 bar. Denna pump är konstruerad för att ge hög hydraulisk effektivitet och stöder förbränningsprocesser med extremt högt insprutningstryck även vid låga motorhastigheter och medelhög till hög belastning. En avgörande faktor är också insprutningssystemens flexibilitet. Avancerade injektorer reducerar kväveoxidutsläppen och minskar motorljudet, och efterinsprutning ger mindre sotutsläpp. Bilindustrin anser att man tills vidare har dieselpartiklarna under kontroll. Avgörande är optimerad teknik för insprutning för att reducera ”rå emissioner” samt partikelfilter för de cancerogena sotpartiklarna. Men man utgår från strängare gränsvärden och för att matcha dessa krav introducerar Bosch om två år en ny generation dieselfilter. Målsättningen med kommande generationer är att tackla NOx-utsläppen (koldioxid). Dagens gränsvärde på 250 milligram per kilometer kommer pressas till 280 miligram när Euro 5 träder i kraft år 2009. Gränsvärdena sänks ytterligare till 80 miligram i med EU 6 år 2014.